KAWAN-KAWAN TERSAYANG

Tuesday, 5 March 2013

Kuih Bakar...Manjakan Diri..


Mentang-mentang dah jadi suri umah sekarang..
So duduk umah memanjakan diri, suami & anak jer la..
Hari ni mintak izin ngn En Hubby nak g spa nk massage2 & wat facial sekali..
Nasib baik En Hubby okey jer..
Siap bagitau Rusydi dia jaga jer la tak payah anta umah Mak Ita dia..
Actually Mak Ita ni babysitter Rusydi.
Tapi sebab aku dh jadi suriumh ni dah tak anta la..
Tapi dah bgtau dia kalau aku laki bini ada hal bleh tinggal kt dia..
Memang dia sayang sangat kt Rusydi nih..
Siap pesan lagi suruh jaga Rusydi elok2 kat umah..
Jangan lupa bawak Rusydi jumpa dia sekali sekala..
Susah nak jumpa babysitter macam ni..
Bukan jenis nak duit semata-mata..
Mama dia apalagi berjimba la dekat spa..
Biasa la kita dah keja penat2 nak juga manjakan diri kita ni..
Badan nak pakai lama nih..
Dulu ada gk suruh En Hubby tolong skrubkan badan..
Sekali dia cakap adoiii banyak sangat nk kena letak skrub la, krim la, pelembab la..
Alih2 dia cakap pergi jerla spa..Suh jer diorang wat semua..
Adehhh tak dapat nk mesra2 ckit..Kahkahkahkah...
Okeyla aku ni sekarang banyak plak cakapnya ehh..
Actually sebelum pergi spa tadi sempat jgk la wat kuih bakar ni..
Tapi warnanya tak hijau sangat la plk sebab pewarna hijau takde..
Aku juz guna pati daun  pandan semata2..
Rasa memang sedap sangat..Tapi kalau aku garingkan lagi mesti lagi best..
Takper nanti nak cuba lagi..
Memang tak rugi tau mencuba resepi nih...
Tima kasih banyak2 pada penyumbang resepi nih.,..
Mudah sangat...sedap pun sedap..

Sumber : Resepi Raidah

Bahan-bahan:
2 cawan tepung gandum
2 cawan santan pekat ~ 1 biji kelapa
3 cawan jus pandan ~ dlm10 helai daun pandan blend
1 cawan gula pasir
3 biji telur
2 sudu besar majerin
1 sudu kecil garam
Sedikit pewarna hijau - tak letak sebab takde stok
Sedikit bijan

Cara penyediaan:
1. Panaskan oven 180'C selama 15 minit. Gunakan api atas dan bawah.
2. Gaulkan semua bahan supaya sebati dan tapiskan (kalau nak senang blender aje)
3. Tuangkan dalam loyang yg telah disapukan minyak dan taburkan bijan di atasnya.
4. Bakar selama 1 jam atau sehingga masak.
5. Sejukkan dan potong. Sedia dihidangkan.
* Gunakan loyang ukuran 8 x 8. 


8 comments:

  1. Replies
    1. kuih lama-lama cmni memang sedap...

      Delete
  2. wah bestnyer sesekali manjakan diri kat spa,leh terlelap sambil2 diorang wat kja kan,hihi..Tapi klo en hb yg wat best gak,leh mnja2 gittew,tapi ank2 kna bgi tido dlu,hihi..Sedapnyer kuih bakar,tang kerak2 kat ats tuh yg suka sgt..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la konpem terlelapnya..tu la suh En Hubby tapi sekali buat terus taknak dia ckp leceh banyak benda nk kena letak...tu la lainkali nk wat biar kerak dia tu garing ckit lgi baru sedap...

      Delete
  3. teringin jgk nk menyepa, tapi macam tersegan la pulok... saya pun dok terfikir nak buat kuih bakar malam td tapi tak ada daun pandan...rasa mcm teringin nak makan

    ReplyDelete
    Replies
    1. aiii CheqSue jgn malu jgn segan...hehhehe...adda pun kes teringin la ni tu yg buat jgk kuih nih...baru puas hati makan...

      Delete
  4. kuih yang saya suka ni.tengok pun dah terliur!

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang ramai yang suka kuih ni kan...

      Delete