KAWAN-KAWAN TERSAYANG

Wednesday 6 March 2013

Kari Udang Dengan Telur...Rupanya Letih..

Adoiii penat betul hari ni..
Semua benda terkejar-kejar dibuatnya..
Memang aku tabik la kat saper2 yg suriumh tu kena plak ada anak ramai..
Aku anak sorang jer ni pun tak menang tangan..
Siapa kata jadi surirumah ni mem'boring'kan..
Korang nak tido pun tak sempat okeyy..
Aku ni bangun pagi tadi wat breakfast..
Rusydi macam biasa la kul6 dh bangun dah kejut mama ngn papa dia bangun subuh..
Dah siap wat breakfast..mandikan Rusydi plak..
Lepas tu masak bubur dia lagi..
Bila dia tido berkejar plak aku sapu sampah ngn mop lantai..
Masak tengahari lagi sebab sekarang En Hubby cakap lunch dia makan kt umah..
Lunch dia pun kul3-4 la sebab dia balik jer terus tak masuk opis..
Aku of course la kena masak awal sebab kalau si kecik tu bangun memang takleh masak la aku..
Dia memang akan mengacau kat dapur..Hari tu siap tumpahkan minyak lagi..
Lagipun malas nak ajar dia main kat dapur sangat jap lagi ntah apa2 barang dia capai...Bahaya!!!!
Fuhhh surirumah ni memang perlukan tahap kesabaran tinggi betul...
Oklah hari ni sempat buat lauk cmni jer..
Aku main campak2 jer janji kenyang perut kitaorang laki bini..

Bahan-bahannya:
1 kilo udang sederhana besar di bersihkan
3 biji telur rebus
1 biji tomato di belah 4
5 biji bawang merah- dikisar
6 biji bawang putih - dikisar
1/2 inci halia - dikisar
1 sudu cili boh
3 sudu makan rempah kari ikan
3 biji bawang merah dihiris
5 biji bawang putih dihiris
1/2 inci halia dihiris
1 batang kayu manis
3 kuntum bunga lawang
1 biji santan kelapa
Garam secukup rasa

Cara-caranya
Panaskan kuali dan masukkan minyak masak.  
Tumiskan bahan menumis seperti bawang merah, bawang putih, halia, kayu manis, bunga lawang sehingga terbit bau wangi.
Bila bahan menumis dah wangi, masukkan bahan kisar dan cili boh  dan tumis sehingga masak.
Masukkan telur, tomato, sedikit air dan biarkan mendidih sehingga kentang empuk.
Bila kentang dah empuk, masukkan udang dan juga santan pekat.
Gaul rata sehingga udang masak dan santan mendidih.
Masukkan garam secukup rasa.
 
 
 

No comments:

Post a Comment