KAWAN-KAWAN TERSAYANG

Wednesday 13 March 2013

Gulai Nangka Daging Salai



Selamat pagi semua...
Semua dah breakfast ker?..Aku hari ni juz makan roti telur jer...
Malas plk nak breakfast yang berat2..
Untuk lunch plak cmner..
Haaaa sini aku nak tayang dah menu lunch aku hari ni..
Awal plak aku tayang hari ni jer..
Lambat2 kan basi plak..Hihihihi.
Kalau saper tengok resepi aku ni mesti teringat kat CMG..
Actually resepi ni dari CMG tapi aku ambk kat umah K.Ayu Singapore..
Terima kasih la kepada penyumbang resepi..
Saya mintak halal tepek kat sini plak yer..

Sumber : K.Ayu Singapore & CMG

BAHAN-BAHANNYA :
1 kg nangka muda-direbus dulu bagi lembut
600 g daging
3 batang serai, dititik
1300 ml santan cair
400 ml pati santan
2 keping asam gelugor
2 camca besar rempah kari
Garam dan gula secukup rasa
1 biji bawang besar*
10 biji bawang merah*
4 ulas bawang putih*
1 inci kunyit hidup*
1/2 inci halia*
1/2 inci lengkuas*
1/3 cawan cili padi*(*dikisar halus)
5 biji bawang merah, dhiris
2 ulas bawang putih, dihiris
1/2 inci halia, dihiris


CARA MEMBUATNYA :
  1. Daging dicuci bersih, lumur sedikit kunyit dan garam, perap 15 minit dan salai ( aku masukkan jer dalam oven). Sejukkan dan hiris nipis. Nangka dikupas kulitnya, potong sederhana besar dan rendam dalam air. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk, masukkan bahan2 hiris dan serai, tumis hingga harum. Masukkan bahan kisar dan rempah kari, kacau rata dan tumis hingga terbit minyak, gunakan api kecil.
  3. Toskan nangka tadi dan masukkan ke dalam periuk bersama2 daging salai hiris. Gaul rata dan tuang santan cair. Biar mendidih, kecilkan api dan biar merenih hingga nangka lembut (tambah air panas jika perlu).
  4. Masukkan asam gelugor, tambah garam secukup rasa dan sedikit gula. Akhir sekali tuang pati santan dan biar mendidih perlahan sambil dikacau sekali sekala. Rasa dan jika ok boleh matikan api. 

No comments:

Post a Comment