KAWAN-KAWAN TERSAYANG

Thursday, 31 December 2015

Kuih Kasturi...




Pestime buat kuih ni...
Sebabnya aku tengok en asben suka sangat makan kuih ni...
Aku pulak xde la suka sangat.
Gigih aku cari resepi semata-mata nak buat untuk en asben...

Walaupun rupa xde la lawa sangat..
En asben siap cakap lagi sedap dari tempat yang dia selalu beli tu...
Kembang hakak okey...

Okey la ni nak tepek resepi pulak...

SUMBER : sue hasue

Bahan2:
1 cawan kacang hijau
3/4 atau 1 cawan gula pasir(kemanisan bergantung kepada selera masing2)
1 sudu kecil garam
Air secukupnya untuk merebus kacang

Cara2 membuatnya:
Kacang hijau dicuci dan ditoskan seketika,rebus dengan lebih kurang 7-8 cawan air sehingga empuk.
Apabila air rebusan hampir kering,tambahkan sedikit air supaya kacang lebih lembut dan tunggu sehingga benar2 kering(sila kacau selalu apabila hampir kering tu untuk mengelakkan berkerak atau hangus)
Setelah benar2 kering,barulah masukkan gula dan garam tadi. Inti akan mencair kembali kerana gula yang cair tu..Biarkan renih dan kering lagi sekali..kacau sekali sekala dan pastikan guna api sederhana.
Apabila sudah mula kering,perlahankan api..dan kacau sentiasa.
untuk memastikan inti sudah masak-kacang yang dimasak tadi tidak lagi mengeluarkan wap dari inti atau tiada renihan lagi walaupun api masih terpasang..memang senyap je(takde plup2 dah kat adunan inti tu..haha..bahasa apa aku guna nih),dah siap laa tu..harap faham laa maksudnya ni..hehe
Padamkan api dan sejukkan inti sepenuhnya sebelum dibentuk..

Bahan2 membuat adunan tepung/batter:
1/2 cawan tepung gandum
1/3 sudu mkn marjerin
1 sudu kecil garam
secubit gula
1/2 cawan air
Sedikit pewarna kuning
Minyak secukupnya untun menggoreng-lebih kurang 2 cawan

Cara2:
Dalam bekas,campurkan tepung,marjerin,garam,gula. Masukkan air dan kacau menggunakan hand whisk supaya adunan cepat sebati. Tambahkan sedikit pewarna kuning
Panaskan minyak dalam kuali,celupkan inti yang sudah dibentuk tadi ke dalam adunan tepung dan goreng sehingga keemasan.

Wednesday, 30 December 2015

Tepung Pelita...



Haa ni dia nak tayang tepung pelita..
Ini memang peberet nih...
kalau bulan posa tiap2 ari beli...
Ari minggu ritu sajer nak cuba buat...
Mula-mula bikin dulu buat dalam cawan kecik2 nih....
Kalau tak menjadi xde la membazir beli daun pandan ngn pisang...
Yerla kat kl ni daun2 tu semua kena beli...
Kalau kat kampung xper la...
Dah la umah aku ni jenis tinggi punya...
Takkan la nak tanam pokok pisang dalam pasu lak kan...

Pestime buat terus menjadi...
Kalau ku tau kuih ni senang..
Dah lama dah buat sdiri...
Siyes suka tau...

SUMBER : Periuk Tanah

Tepung Pelita-di dalam kelongsong daun pisang

Daun pisang dipotong segiempat tepat 10 X 20 sm. Dilayur atas api. Lipat dua, bentuk jadi kelongsong dan 'staple'kan. Buat 15 kelongsong. (pastikan tidak bocor)

Bahan-bahan adunan

A) 1 mangkuk gula pasir yang agak halus

B) 15 gm tepung beras

300ml air pandan

***campur bahan dan kacau dalam periuk hingga hampir pekat menggunakan api perlahan

C) 15 gm tepung beras

300 ml santan (daripada 1/2 biji santan)

garam secukup rasa

***campur bahan dan masak dalam periuk hingga hampir pekat menggunakan api perlahan

Cara-cara:

1. Susunkan acuan/ kelongsong di dalam pengukus. Panaskan pengukus hingga air mendidih

2. Masukkan 2 sudu teh gula ke dalam setiap kelongsong. Kukus 10 minit/ hingga gula cair.

3.Masukkan adunan hijau di atas gula yang telah cair, separuh kelongsong. Kukus 15 minit.

4.Masukkan pula adunan C (bersantan )hingga penuh kelongsong/ sama banyak dengan adunan pandan tadi. Kukus 15 minit.

5. Tutup api dan sejukkan kuih sebelum dihidang.

*** Adunan boleh juga dimasukkan terus ke dalam kelongsong tanpa dimasak dahulu, tetapi cara begini kadang-kadang menyebabkan kuih tak menjadi cantik.



Wednesday, 23 December 2015

Tiramisu Biscotti....



Yey yey yey yey....
Nak tayang dessert sedap nih....
Org lain dah lama dh buat...
Aku baru nak terkial2 tayang kat sini....
Siyes mmg sedap.....
Si Rizqi yang kecik tu mmg suka sgt....
Rusydi plk dok sibuk kutip stoberi jer....
Layan sejuk2...
Siyes best.....
Nanti nak buat lagi...
Ambik resepi kat sini...
Tapi aku ubah ckit sebab nak guna stoberi...
Layer tu pun aku guna filing staberi....
Siyes sedap....



Tuesday, 8 December 2015

Lasagna Roti...



Lasagna roti???/
Haa siyes mmg betul...
Aku rasa ramai yg tau...
Cuma aku jer yg kelewatan selalunya utk cuba resepi....
So disebabkan adik aku kt kg ada datang...
so mula la nk mencuba resepi nih...
At least klu x berapa nk sedap..
Aku bleh buli dia suh hbiskan...
Hahahah....

Tapi ternyata sedap rupanya....
Aku pun siap makan byk gk...
Pastu ada bawak utk bbysitter ank aku sekali...
Ni klu aku tmbahkan byk lgi isi2nya..
Konpem lgi sedap...

SUMEBR : Linapg

Bahan-bahan ( 6-8 orang ) 
3 biji kentang di potong dadu kecil (lina pg rebus kentang hgg empuk bersama 1/2 sk garam) 
500gm daging cincang (lina pg gn 4 keping daging burger) 
1 biji bawang besar (lina pg cincang halus) 
3 ulas bawang putih (lina pg cincang halus) 
1 biji tomato (lina pg tambah rcp asal xde) dadu kecil 
1 sudu besar serbuk kari (jadikan pes) 
1 sudu besar cili giling (lina pg tambah rcp asal xde) 
3 sudu makan minyak untuk menumis 
12-14 keping roti (lina pg gn 12 keping roti) 
500ml susu segar 
3 biji telor (lina pg gn 4 biji telur gred B) 
secubit garam 
Parutan cheese (banyak ikut suka)(lina pg gn cheese mozarella) 
Sedikit margerin untuk melenser 

Cara-cara 
Tumis bawang hingga layu,masukkan cili giling dan kari.
Tumis hingga pecah minyak.
Masukkan daging.
Biarkan hingga daging empuk.
Masukkan kentang.Kacau sebati.
Sesuaikan rasa Satukan Susu+telor+secubit garam 
Pukul susu+telor+garam hingga sebati
Celupkan kesemua roti dalam adunan tadi 
Ramas-ramaskan kesemua roti tadi (lina pg just celup jer tak ramas pun) 
lenserkan bekas tahan panas dengan sedikit margerin dan letakkan 1/3 bahagian roti yang telah di ramas 
Kemudian letakkan separuh daripada daging+kentang yang telah di masak tadi atas lapisan roti Ulangi proses di dgn meletakkan satu lagi bahagian roti dan selebih bahan daging+kentang dan dilapisan akhir dengan 1/3 lebihan roti 
Taburkan parutan cheese (banyak ikut suka) 
Bakar dengan api sederhana selama 30-45mins atau sampai lidi tak lekat (lina pg bako suhu 160 selama 20min..tu pun rentung gak hihi) 
Boleh dihidangkan semasa panas dan potong ikut suka 
Jika inginkan lebih pedas boleh hidangkan bersama sos.
Enak dimakan bersama sos cili dan mayonis



Monday, 7 December 2015

Sepiring IOI City Mall Putrajaya


Hari mnggu ritu pergi ioi semata2 nak radeem groupon voucher utk Sepiring ni
nasib baik la dekat jer...
kalau jauh2 idop la nak pergi...
Sambil bawak anak2 jalan...
Mama cuci mata la jgk...

Time makan g Sepiring nih...
Ekceli aku dh call sebelum pergi utk booking
So smpai mana juz tunjuk voucher jer...




So aku decided nak makan laksa....
Kuah nya mmg pekat....
Sedap la jgk...
Bila suh en asben test pun dia ckp ok...
Sebab kalau lidah aku mmg dia kurg percaya...
Semua makanan klu aku bleh telan tu sedap la...


Ini apa ntah di panggil aku lupa...
Tapi dibuat dr keladi...
yang ni aku xberapa nk suka sgt...
Maybe sbb dia keladi kot....
N aku xpernah makan...


Ini en asben punya..
Nasi kunyit ngn chicken curry....
Sedap la jgk...
Tapi en asben ckp cepat muak...
Maybe sbb cmpur pulut kut....
Ayam dia pun byk...
Siap boleh ratah2 lagi...


Ini dessert dia...
Adehhh siyes aku lupa...
Tak bleh nak igt time2 ni...
Nak google mls plk...
Yg ni mmg sedap...
Aku mkn ckit jer...
Yg hbiskan si Rusydi....
Suka la dia durian....

Oklah itu jer nak tulis....
Rasanya klu g ioi lgi boleh la makan kt sini lagi....

Thursday, 3 December 2015

Ayam Kurma....


Ni lauk masak pagi2 tadi...
Masak jer..
Terus cedok posing terus....
Biasa la nak masuk blog dlu....
Hahahha sadis kan...

Pestime masak ayam kurma ok sbb xpernah masak...
percaya x???
Mohon percaya ok..
Aku sebenarnya xberapa suka sgt ayam kurma..
Tapi dengan info bbysitter ank aku yg selalu masak kurma
Dia bgtau anak aku suka sgt makan ayam kurma...
So aku sebagai ibu yg prihatin masak la...

Pagi2 td sebelum g keja dah suap anak aku makan..
Mmg betul la ank aku mmg suka makan kurma ni...
So tapaukan jgk utk bdk2 ni makan kt umh bbysitter...
Bawak bekal g opis ckit....
Resepi kat bawah ek...

SUMBER : Diari Farisha

Bahan-Bahan A
1. Kisar/Blender Bawang Putih, Bawang Merah, Halia, Serbuk Kurma Ayam, Air sedikit

Bahan-Bahan B
1. Santan Kelapa
2. Ayam
3.  Bawang Merah yang dipotong dadu
4. Kentang 
5. Bunga Lawang
6. Kulit Kayu Manis
7. Gula, Garam, Ajinomoto

Cara-Cara
1. Tumis Bahan-bahan A. Dah naik bau, masukkan semua Bahan-bahan B
2. Siap!! hehe..senang kan?

Wednesday, 2 December 2015

Laksa....


Hari ni mood merajuk.....
Menci...menci....
Hari ni ponteng keja....
Rasakan....

Benci + sedih + pedih...
hambik ko....
Gara2 sentap ngn boss semalam...
hari ni langsung aku xg keja...
Dok umh masak laksa,,,
makan byk2 utk terapi stress...



Tuesday, 1 December 2015

FullHouse at Giant Cheras



Pestime makan kat Fullhouse....
Jakun gk la sekali masuk tgk siap ada katil bgai...
Anak aku apa lgi terus melompat2 kt katil tu...
Macam biasa order mushtoom soup utk anak2...
Wow sekali tgk mcm sedap...
Bila rasa mak aiii sedapnyer...
Mushroom tersedap aku pernah rasa...
Bila gigit2 sekali ngn almond tu lgi la...


Tengok si abang posing ngn peberet dia....
Mushroom ni mmg dia jer hbiskan....
Siyes mmg sedap...
Aku lgi suka fullhouse punya dari pizza tuhh...


Ni papa punyer...
Chicken chop....
Pestime tgk chicken chop letak sayur pak choi tu...
Dia punya sos sedap....
Sedap jgk...


Ni aku punya....
Spaghetti carbonara mushroom klu xsilap...
Yg ni bagi tekak aku kurang...
Lagi suka en asben punya...
Mmg cmtu la tiap x order mesti yg en asben punya lgi sedap...
Menci tau...


Ni dessert nya...
Mcm biasa la larva cake ngn aiskrim....
So bagi aku mkn kat sini ok la...
Xde la mahal sgt...
Berbaloi la ....


Monday, 30 November 2015

Carrot Cake..



Ini budak yg suka sgt makan karot kek....
Dia sorg jer makan 2potong....
Karot pun suka...
Apatah lgi bila dh jadi kek...
lagi la...
Belum sejuk lagi dh sibuk nak potong bagai...
Konon2 nak nyanyi lagu berday...
padahal berday dia bulan depan,,,



Ini kek rupa agak sememeh...
Tapi ok lah ada jgk yg nak makan...
Suka sgt bila anak2 suka makan bila mama dia masak...
Mama dia ni dah lama x membaking...
Bila ada org makan cmni rasa rajin plak nak membaking...


Kek Lobak Merah

200 gm tepung gandum atau tepung kek
1/2 sudu besar soda
1/2 sudu teh serbuk kayu manis
~ Kesemua bahan ini di satukan kemudian di ayak.  Serbuk kayu manis tu kalau tak nak kuat sangat bau dia boleh kurangkan.

250 gm lobak merah yang telah di parut dan telah di perah.
 ~ Lobak ni kita parut halus, kemudian kita perah dan buang airnaya. Lepas tu baru timbang untuk dapatkan 250 gm tadi

150 gm nenas dalam tin
~ airnya jangan buang sebab kita akan gunakan juga nanti. Nenas ni potong kecil atau cincang kecil, perah sikit arinya dan timbang untuk dapatkan 150 gm adunan tadi.

100 gm almond nibs
~ pangang selama 5 minit dalam oven pada suhu 160 C

40 gm kelapa kering 
80 ml jus nenas dalam tin

240 gm gula halus
180 gm minyak jagung
2 biji telur A saiz

Kaedah Penyediaan
Putar gula dan telur hingga kembang
Masukkan minyak jagung dan putar lagi hingga sebati dengan kelajuan sederhana
Masukkan campuran tepung yang telah di ayak tadi dan kaup balik sempurna
Di dalam bekas lain, satukan lobak merah, nenas, almond dan kelapa kering
Gaul sebati
Masukjkan campuran lobak, almond, nenas dan kelapa kering, kaup balik sebati
Tambahkan jus nenas dan kaup balik sempurna

Sediakan loyang ukuran 8 inc
Lapik loyang dengan kertas pembakar dan oleskan sedikit buter pada loyang
Tuangkan adunan
Bakar adunan di dalam ketuhar pada suhu 170C yang telah di panaskan dahulu selama 15 minit
Bakar kek selama 1 1/2 jam.
Bila dah masak, biar sebentar dalam loyang dan kemudian terbalikan atas redai

Sementara kita tunggu kek kita masak, bolehlah kita sediakan krimnya 

Krim Keju

150 gm *cheese / keju (philadelphia / tatura atau apa2 brand yang halal)
30 gm mentega tanpa garam
60 gm gula icing
1 sudu teh esen vanilla
1 sudu teh lemon paste
*Cedar Cheese untuk hiasan ~ diparut halus( yg ni blh guna kraft, embrog sekadar memberikan beberapa brand, boleh cari di pasaran yg halal)

Pukul *cheese ( philadelphia / tatura)  dan gula aising hingga kembang
tambahkan mentega, vanilla dan pes lemon
Pukul adunan sebati

Friday, 27 November 2015

Nasi Arab at Sunway Pyramid..



En asben sibuk nak makan nasi arab....
So ari mggu ritu bodek en asben g Sunway Pyramid
Bini dia ni nak g populat borong novel...
So sebagai upah kena banjer dia nasi arab
So angguk jer la...
Sesekali banjer en asben kan...
Moga berkat la....

So order la set ni untuk 2org makan...
Campur la kambing ngn ayam
Nasi mandy ngn khabsa cmpur...
Makan la sampai muak...
Rupanya anak2 pun suka nasi ni...
Bertambah2 diorg...

Aku kalau nasi arab ni bukan bleh makan byk2...
Muak weii...
Aku plk siap order salad diorg..
lupa plk nama apa...
Igtkan salad mcm biasa...
Rupanya salad arab ni ada rasa masam2 ckit...
Boleh la makan....tp xde la beria2...

maklumlah aku ni tekak melayu....
Bukannya tekak arab...
Tapi tula aku xpernah tolak rezeki...
Aku makan jer..hihihiih


Thursday, 26 November 2015

Kuetiow Kungfu...


Dinner semalam...
Dikala hujan...
En asben mintk nak makan berkuah....
Ada kuetiow ni sepaket...
Fikir nk goreng bekfes pagi ni ...
tapi xsempat pgi sbb malam dh proses...
Campak je apa dlm peti...
Sayur pun xmeriah..xde la karot ngn putik jagung bgai..
pakai sawi jer yg ada dlm icebox...
nasib jugak ada udang ngn fishball...
So bikin la kungfu...
Sedap makan panas2...
lawan plak cili potong asben request...
Fuhh berasap...

bahan-bahan untuk kuah :

sawi
udang
bawang merah, bawang putih, cili padi
fishball
sos tiram
garam dan perahan limau kasturi secukup rasa
1 atau 2 sudu tepung jagung (untuk pekatkan kuah)
1 sudu lada sulah
air

cara penyediaan : 

bawang merah dan bawang puting dihiris dan diketuk. cili padi ditumbuk. kemudian ketiga-tiga bahan ini ditumis sehingga naik bau.
kemudian masukkan bahan basah seperti udang 
masukkan air bersama lada sulah dan juga sos tiram serta garam secukup rasa. boleh lah juga dimasukkan sekali sawi dan fishball
kemudian masukkan tepung jagung yang sudah dilarutkan dengan air. juga masukkan sedikit perahan limau kasturi.

bahan untuk kuey teow :

kuey teow yang saiz kecil
1 biji telur
sedikit garam

cara penyediaan :

ambil kuay teow yang saiz kecil dengan kuantiti yang u olls inginkan dan pecahkan telur di dalamnya. 
masukkan sedikit garam dan kcau kuey teow tersebut hingga sekata.
gorangkan kuey teow yang besalut telur tadi ke dalam kuali dengan minyak yang sedikit sahaja. 


Wednesday, 18 November 2015

Simple Lunch...



Lauk simple hari ni....
menu org malas....
Kari ikan bawal ngn bendi byk2...
Sbb my peberet bendi nih....
Peria goreng ngn telur...
My peberet jgk...
Best giler meratah wei...
Dan ada petair jeruk...
Erkk ke jeruk petai  eh...hihihi
Ni peberet asben....
Tersandar kekenyangan akhirnya....


Monday, 9 November 2015

Cucur Nasi Ikan Bilis...


Hujan2 nih dapat plk cucur ni mmg menjadi betul...
Buat kecik2 jer...
Seketui2 masuk mulut...
Tapi yg xfhm tu naper la xgemuk2 mcm CMG...
Bukan CM yg gemuk tp cucur CM...
menci tau cmni....


BAHAN-BAHANNYA :-)
2 cawan nasi
2 cawan air
2 1/2 cawan tepung gandum
1 biji bawang besar, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
1/2 biji bawang besar, didadu
1/2 cawan ikan bilis, cuci dan rendam sekejap, toskan
1 biji lada merah, hiris halus
Daun sup/daun bawang, hiris halus (mat guna daun kuchai)
Garam secukup rasa
Minyak untuk menggoreng

CARA MEMBUATNYA :-)
Satukan nasi, air, bawang besar, bawang putih dan ikan bilis dalam alat pengisar. Kisar hingga halus. Gaul bahan2 kisar tadi bersama tepung gandum, daun sup/daun bawang, cili hiris, bawang besar dan perasakan dengan garam secukupnya. Gaul hingga rata. Ketepikan.
Panaskan minyak untuk goreng terendam. Basahkan sedikit hujung jari dengan air dan jemput adunan tadi dan masukkan ke dalam minyak panas, berhati. Buat hingga memenuhi kuali, tapi pastikan ada ruang.
Masak dengan api sederhana hingga kuning keemasan. Angkat dan toskan, letak atas paper towel. Buat selebihnya hingga siap.Hidangkan bersama sos cili atau sos kegemaran anda.



Wednesday, 4 November 2015

Puding Cendol...



Ni kejadian ari minggu ritu..
Kemain lama peram...
Ekceli ni babysitter bdk2 ni tempah..
Surau ada buat doa selamat ckit untuk budak2 SPM..
So mintk la aku buatkan puding nih....

Teringat plk kt adik bongsu aku yg ambk SPM tahun nih...
Sehari nak SPM boleh plk la demam, lelah...sakit kaki...
Macam2...
Harap2 dapat la menjawabnya walau kesihatan tak mengizinkan....
Ok Chayok2...


Lapisan Cendol

500 ml air
170 gm gula halus
250 ml air
1 peket agar-agar serbuk ( 10 gm ~ 12 gm )
250 ml santan ~ ita guna santan KARA ( santan KARA ni ita campur air jadikan 250 ml )
secubit garam
30 gm tepung jagung
500 gm cendol

Panaskan 500 ml air dengan gula halus hingga gula larut
Satukan agar-agar dengan 250 ml air dan tuangkan dalam adunan gula, masak hingga agar-agar larut
Satukan santan, tepung jagung dan garam, kacau rata hingga tepung tidak berbintil
Tapis, dan tuangkan dalam adunan agar-agar
Bila didih, tutup api
Biar suam sikit baru masukkan cendol.
Sediakan loyang ukuran 10 x 10 inc
Basahkan dengan air
Tuangkan agar-agar cendol
Biarkan ia mengeras
Sementara lapisan cendol mengeras kita sediakan lapisan gula Melaka

Lapisan Gula Melaka

200 gm gula Melaka
500 ml air
2 helai daun pandan di simpul
250 ml air
1 peket agar-agar  serbuk ( 10 gm ~ 12 gm)
250 ml santan pekat ~ ita guna KARA
secubit garam

Panaskan 500 ml air bersama dengan gula Melaka dan daun pandan
Bila gula dah larut, angkat dan tapis
Dalam periuk lain, satukan 250 ml air dan agar-agar serbuk dan masak hingga agar-agar larut
Tuangkan air gula Melaka yang telah di tapis
Tuangkan juga santan dan secubit garam
Kacau senantiasa supaya santan tak pecah

Sebelum tuangkan lapisan gula Melaka ke atas agar-agar cendol, cucuk dahulu permukaan lapisan cendol atau cakar-cakar permukaannya supaya lapisan gula Melaka melekat dan tidak tertanggal nanti.
Kemudian tuangkan lapisan gula Melaka
Biarkan ia sejuk sebelum di dinginkan dalam peti ais.

Tips dan panduan

Untuk mengelakkan cendol mendap ke bawah, pastikan masukkan cendol dalam adunan santan tu apabila adunan santan telah suam.
Kacau rata baru tuang dalam loyang.

Untuk mengelakkan lapisan daripada tertanggal atau tidak melekat. Pastikan adunan lapisan santan ( cendol ) masih suam ketika lapisan gula Melaka di tuang.
Pastikan juga lapisan atasnya di cakar atau di cucuk-cucuk dengan garfu supaya ia melekat dan tidak tertanggal.

Tuesday, 27 October 2015

Cucur Udang...



jOM pekena cucur udang ptg2 nih...
Cucur udang bodo2 jer...
Cicah pun ngn sos thai jer...
Janji kenyang....

Thursday, 22 October 2015

Bila Simple Camni...


Lauk simple cmni pun bleh wat makan nasi bertambah...
Daging masak kicap...
Bendi goreng belacan..
Ikan Terubok masin..
Sambal belacan....

Wednesday, 7 October 2015

Kari Udang....



Mengari kita rini...
'Tengok plak ada udang dlm peti...
Bikin la kari sebab nk bg berkuah...
Tambah la kentang ngn bendi skali...
Aku suka sgt masak kari ni letak bendi...
Lauk tambahan plk ikan goreng...
Boleh la lawan ngn smbal belacan sekali kan..
Ulam ckit...
Fuhhh konpem tambah inci nih...

SUMBER : Azie Kitchen

Bahan bahan:
Udang
5 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 paket rempah kari udang
1 pelepah daun kari
4 batang cili padi
Garam
Gula


Cara cara:
Panaskan minyak dan tumis bawang merah dan bawang putih yang dihiris. Masukkan pula cili padi yang dipotong kecil. Kemudian masukkan rempah kari dan kacau dengan cepat supaya rempah tidak hangus. Setelah berbau wangi, masukkan sedikit air.

Masukkan daun kari dan terus dikacau sehingga rempah terbit minyak. Setelah itu, baru masukkan santan. Apabila santan mendidih, baru dimasukkan udang dan masak sehingga udang masak.

Akhir sekali, masukkan garam dan gula. Sesuaikan rasa dan bolehlah ditutup api dan sedia untuk dihidangkan.


Wednesday, 30 September 2015

Mee Rebus..


Mee rebus plk rini....
simple2 jer rini sbb mood malas melanda...
Nak g keja malas...
Nak buat keja malas...
Asyik nk berhanginnnnn jer...
dari semalam sentap smpai rini...
mencii bila jdi kuli org nih...

Oklah menci2 pun..kita post resepi ek...

SUMBER : iresepi

Bahan-Bahan:

1 kg mee kuning, dicelur
250g taugeh, buang ekor dan celur
Limau kasturi
Bawang goreng
3 biji telur, direbus
1 tangkai daun sup, hiris halus
Cili merah, hiris nipis
Cili hijau, hiris nipis
3 ketul tauhu, digoreng dan hiris sederhana nipis

Bahan untuk kuah:
1 senduk minyak masak
500 g daging, hiris nipis
500 g keledek merah, anggaran 2 ketul kecil
2 sudu besar taucu
5 ulas bawang merah*
4 ulas bawang putih*
2 cm halia*
1 sudu besar udang kering yang direndam*
2 sudu besar serbuk kari daging
6 cawan air
1/2 cawan serbuk kacang tanah ( kacang tanah digoreng tanpa minyak dan kisar halus)
2 cm lengkuas, dititik
1 biji tomato, dipotong dadu
Garam dan gula secukup rasa
Cara Penyediaan:

Cara untuk memasak kuah:
Rebus keledek sehingga masak, dan lenyek halus.
Kisar halus bahan bertanda (*)
Panaskan minyak, tumis bahan kisar halus sampai wangi, kemudian masukkan rempah kari daging dan taucu. Masak hingga pecah minyak. Masukkan daging dan kacau sebati
Masukkan air dan keledek yang dilenyek tadi. Masak hingga mendidih.
Kemudian masukkan lengkuas, serbuk kacang dan tomato. Didhkan sehingga kuah menjadi pekat. Perasakan dengan gula dan garam secukupnya.
Cara untuk menghidang:
Masukkan sedikit mee yang telah dicelur ke dalam pinggan. Tuangkan kuah ke atas mee. Hiaskan dengan tauhu goreng, daun bawang, telur rebus, cili merah dan hijau dan taugeh. Perahkan dengan limau kasturi. Sedia untuk dimakan


Friday, 25 September 2015

Sambal Ikan Bilis Petai....


Inila yg dapat ditayang bila xbalik kg....
Org semua dok tayang daging korban...
Kita jgk dapat tayang ikan bilis ngn petai jer...
Org semua dok tayang rendang bagai...
Aku kat kl ni tayang smbal ni jer;...
makan ngn nasi lemak...huhuhu

SUMBER : Kak Azie

Bahan bahan:
1 mangkuk ikan bilis
Petai secukupnya
1 mangkuk cili kering - dikisar
3 biji bawang besar
1 labu bawang putih
Sedikit halia - optional
1/2 keping asam keping (boleh juga guna air asam jawa)
2-3 sudu besar gula
Garam

Cara cara:
Kisar semua bawang dan halia berserta cili. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar dengan api perlahan sehingga cili benar benar masak. 

Kemudian masukkan gula terlebih dahulu supaya sambal akan berwarna cantik kemerahan. 

Setelah itu, baru dimasukkan air, sedikit garam dan asam keping. Masukkan ikan bilis dan biarkan masak dengan api perlahan sehingga mencapai kepekatan sambal yang disukai. Boleh tambah air jika nampak sambal agak kekeringan.

Nota:


Sambal mesti ada rasa manis manis sedikit, barulah sedap.

Wednesday, 23 September 2015

Spaghetti Carbonara...



Tengok esok nak raya pun aku still tayang nih...
Sedih ooo...
Dah la x dapat cuti....x dapat balik kg....

Hari ni orang dok asah2 pisau ngn golok...
Aku still lagi dok depan laptop opis ni....

Bgun pgi2 td masak spaghetti ni kat anak2 n tapau opis...
Hari ni si bapak jga bdk2 sbb bapak dh cuti...
Hhuhuh...

Spaghetti simple jer..
main campak2 apa yg ada smbil ikut instruction kt tin....

Oklah bye...
Nak layan sedih lgi ni..huhu