KAWAN-KAWAN TERSAYANG

Friday, 8 March 2013

Ayam Paprik...Bila Si Anak Demam..


Memang kesian bila tengok anak asyik merengek jer tak sihat...
Nak bgtau pening ke tak larat ker tak boleh sebab tak pandai cakap lgi..
Kalau yang dah pandai bercakap tu ok la jgk..
Alhamdulillah Rusydi ni memang jarang sakit..
Ni demam kali kedua dia..1st demam masak injection 6 bulan..
Ni kali kedua...Adoiiii naik pitam mama dia ni melayan karenah...
Asyik nk merengek jer..Bawak pergi klinik ambk ubat..
Bila bagi ubat jer muntah semua apa yg dimakan..
Risau betul hati aku nih..
Harap-harap demam tak melarat sangat...
Aku plak yang takde selera makan..
Tapi cmner pun perut En Hubby mesti kena isi jgk...
Hari ni masak simple jer sebab Rusydi memang taknak duduk sorang2..
Nak kena hadap dia jer..Main pun taknak..
So masak jer paprik ayam..
Sayur, lauk semua dah ada..
Jimat masa...Janji En Hubby ada benda nak makan..
Ok lah terus pada resepi la yer sebab nak kemas umah plk sebab pagi tadi tak sempat...
So malam-malam macam ni terpaksa la ku berkemas..

Bahan-bahan 
1/2 ekor ayam
1 inci kunyit
2 batang serai
10 biji cili padi
3-4 ulas bawang putih
1 sudu sos tiram
1 sudu sos tomato

1 biji tomato
5 biji jagung kecil
3 batang kacang buncis
1/2 batang karot
 
Cara-cara
  • Bersih ayam dan potong kecik-kecik. Lumurkan dengan sedikit garam dan kunyit.
  • Goreng ayam sehingga separuh masak
  • Tumis bawan putih, serai sehingga garing. Masukkan sos tiram dan sos tomato kacau seketika.
  • Masukkan ayam dan diikuti dengan sayur-sayuran. Kacau seketika.
  • Masak sehingga ayam masak sepenuhnya.

6 comments:

  1. kesiankan bila ank2 sakit, insyaallah makan ubat cepat baik ye
    sedap ayam paprik tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la merengek jer..kesian betul..menu simple jer..hihihi

      Delete
  2. mmg betul...bila anak dmm...mama nya risau lebih...

    ReplyDelete
  3. Melihatnya sahaja dah, membuat kita menelan air liur. Aduh sedap nya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. menu simple jer Kak Azie...janji kenyang..

      Delete