KAWAN-KAWAN TERSAYANG

Sunday, 6 May 2012

Nasi Goreng Cendawan


Selamat tengah hari yer semua...
Nasi ni menu breakfast pagi tadi..
Teringin sangat nak makan nasi goreng cendawan...
Lama dah tak goreng nasi goreng camni..
Kebetulan pergi pasar malam Bandar Mahkota ni semalam ada la beli cendawan..
So godek punya godek dalam icebox tengok apa yang ada..
Taraaaa  dah siap breakfast...
Ni resepi Nasi Goreng Cendawan versi akulah yer...

3 bawang merah- ditumbuk
2 bawang putih- ditumbuk
halia- di tumbuk
kunyit
6 biji cili padi- di tumbuk
ayam
cendawan
2 telur 
2 cili merah- di hiris
lobak merah- dipotong dadu

- Goreng ayam seketika. Kemudian tumis bahan yang ditumbuk diikuti kunyit.
- Pecahkab telur dan goreng seketika. Masukkan cendawan dan lobak merah.
- Masukkan garam dan serbuk perasa (optional)
- Masukkan nasi dan goreng seketika dan kemudian boleh dihidangkan.




9 comments:

  1. salam kenal... wah! Hari2 masak ayam... suka ayam ya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam kenal...suka la jugak..tp lebih suka seafood tp tu la masak seafood xsempat plk nk ambk gmbr..nanti la ambk gmbr seafood la plk..

      Delete
  2. sedap tu Adda..kenyang spi ke petang kalau mkn nasi goreng ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la...jimat barang dapur...hahahah...

      Delete
  3. sedapnya..suka cendawan...kita memang berhajat nak beli cendawan..nak buat tomyam..kekekke

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la adda pun suka sgt cendawan...masak apa pun sedap kn cendawan ni...letah plk dlm tomyam...hirup panas2...berpeluhhhh....bestnya...

      Delete
  4. Salam ziarah...
    Mmg sedap nai gareng cendawan ni..

    ReplyDelete
  5. tima kasih coz sudi datang ziarah...klu lapar tu semua rasa di telan sedap jer..kihkihkih

    ReplyDelete
  6. Sedap nyer nasi goreng ni. Nasi goreng versatile, boleh makan bila bila masa jer

    ReplyDelete