KAWAN-KAWAN TERSAYANG

Friday, 26 April 2013

Rendang Pindang..


Dah brapa kali tengok rendang ni masak dok tayang kat dapur kekawan..
Kali ni dah tak tahan...
So hari ni aku jalankan operasinya..
Tak payah nak tunggu raya yer..
Lambat sangat..hihih..
So hasilnya belum ngahari aku dah tayang dh..
Sebabnya aku masak pagi2 lagi..
En Hubby dah siap cicah ngn roti gardenia lagi..
Sedap wehhhh....
Dia sampai ratah2 lagi..
Suker sangat bila tengok En Hubby makan ngn berselera walaupun dia jarang memuji..
Tapi aku tau memang kena ngn selera dia bila dia suh buat lgi nanti..hiihih

SUMBER : Kak Noorsha , Kak Sheila@nshafea , Kak Ika

Bahan-bahan :

Ayam di belah/bersikan-toskan airnya
5 batang serai*
6 ulas bwg merah*
6 ulas bwg putih*
1 inci halia*
1/2 inci lengkuas*
1/2 inci kunyit hidup*
4 biji cili api* - aku ltak banyaaak..hihi, suke pedas2....
1 cawan santan
2 keping asam keping
Beberapa helai daun limau
Garam, gula, perasa
5 sdb minyak


Cara-cara : 

1.Kisar semua bhn yg betanda *
2.Panaskan minyak tumis bahan kisar hingga naik bau dan garing
3.Masukan santan dan kacau
4.Terus masukan ayam yg telah di tos tadi gaul sebati
5.Masukan asam keping grm, gula, perasa, daun limau
6.Masak hingga kuah pekat n sedia dihidaang...

 

6 comments:

  1. follower ke : 109, salam kenal yer.. datang dari rumah kak noor.. :) singgah sini sebab nampak rendang... sedapnya nak makan ngan ketupat.. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. TQ..nanti adda follow balik..alamakk makan ngn roti boleh tak sebab ketupat xsempat nk rebus..kihkih

      Delete
  2. kak noor pun nampak rendang jugak ni singgah Syuhada, lapar lah pulak mana tahan makan kek je kan, heeee Nanie dah ambik bau kek tu heheee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak Noor tak bawak kek sekali ker..kihkih

      Delete
  3. Rendang...ooo rendang! Sedapnya dapat cicah nasi himpit dengan rendang... memang takm payah tunggu raya nak merendang Adda... terliur2 dah nih!

    ReplyDelete
    Replies
    1. K.Amie..Adda cicah ngn roti jer..malas nk rebus ngn nasi himpit..tu la K.Amie lama sgt nk tunggu raya...mana tahan...

      Delete