KAWAN-KAWAN TERSAYANG

Sunday, 28 April 2013

Cucur Ikan Bilis..


Hujan-hujan ni layan cucur panas2 best gk..
So aku pun terus la godek2 bahan nak wat cucur..
Dah siap semua bukak la icebox cari udang..
Aikk mana pergi semua udang hari ni?<<<baca dialog seperti iklan kfc tu yer..
Tanya En Hubby mana udang?
Sekali dia cakap semalam dah masak maggi...
Patut la sebab semalam member dia datang lepak..
Ada la 3-4 orang...memang licin la udang aku kena plk 3ekor sorang..
Diorang selalu datang lepak kat umah ni..sambil-sambil wat keja..main game la..
Setengah tu kata ko ok ker? kalau aku tak ok sebab takde privacy..
Bagi aku ok la at least diorg ada depan mata..
Kalau kat luar lagi la risau..pastu ntah bila2 balik..
Lagipun kawan2 En Hubby aku memang dah geng lama dah..
Kawan dia kawan aku jugak la kiranya..
Ok lah melalut la plak..
So udang dah tarak En Hubby cakap buat jer la cucur ikan bilis..
So lastly memang cucur ikan bilis jer la...

 Bahan-bahan :
  • Daun bawang - hiris
  • 2 cawan tepung gandum
  • segenggam ikan bilis
  • Sedikit serbuk kunyit
  • Garam secukup rasa
  • Sesudu kecil
  • Sesudu kecil soda bicarbonate
  • 1 3/4 cawan air secukupnya
  • Minyak masak

Cara-cara :

1. Masukkan semua bahan kecuali tepung ke dalam bekas. Kacau bagi rata sikit.
2. Kemudian masukkan tepung dan diikuti dengan air kacau seketika.
3. Panaskan minyak masak.
5. Goreng sedikit-sedikit seperti biasa. 

8 comments:

  1. betul, biar dia melepak kat rumah dari melepak kat luar ...

    ReplyDelete
  2. setuju walaupun tak ada suami lagi ^^

    ReplyDelete
    Replies
    1. xper..nanti cheqsue bleh bagi tips2..hihih

      Delete
  3. Replies
    1. ujan2 goreng cucur memang penuh la meja..

      Delete
  4. sedap ni cucur ikan bilis.dah lama tak buat.

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena makan panas2..makin berselera...

      Delete