KAWAN-KAWAN TERSAYANG

Wednesday, 17 April 2013

Bihun Singapore..


Tengahari baru nak tayang breakfast..
Sebabnya ngahari pun aku bantai jer bihun ni lagi..
Malas nak masak sebab En Hubby cakap nanti petang nak kuar makan..
Saya suker..saya suker...saya suker..

Bahan-bahan :

1/2 bungkus bihun - direndam dulu
5 batang sawi
segengam ikan bilis
2 sudu makan cuka
4 ulas bawang putih
1 sudu makan lada hitam
4 cili api

Cara-Cara :
 
1. Lada hitam ditumbuk halus bersama bawang putih, ikan bilis dan cili padi.
2.  Panaskan minyak, tumiskan bahan yang ditumbuk. Goreng hingga naik bau.
3.  Kemudian masukkan bihun dan air untuk melembutkan bihun. Kemudian masukkan cuka.
4.  Kemudian masukkan pula sawi tadi, gaul sekejap. Masukkan gula dan garam.
5.  Gaulkan bihun sehingga bihun masak.


8 comments:

  1. suka makan mee ni kalau wat saje boh lada itam memanyak.. mmg pukul angin pas tu lawan kentut ngan somi..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu memang dok kuar angin jer la..elok untuk badan..kalau en hubby adda dia memang sesaja kentut kuat2...hahaha

      Delete
  2. Simple tapi sedap kan...M pun suka bihun singapore ni..bubuh plak udang besaq2.. Mmg sedap

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu kalau ada udang besar2 tuh lagi la sedap..cuma time nak wat tu udang tarak..hahah

      Delete
  3. Assalam adda,
    sedap nampak bihun spore ni..akak
    kalau mee tak tolak punya..walupun dah kenyang..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam k.ayu..
      bihun simple jer..sodap pun sodap..cepat plk dimakan..
      adda kalau bihun cmni memang bertambah..

      Delete
  4. Sedap ni..pebret anak beranak akak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul...ramai yang suker bihun cmni..

      Delete