KAWAN-KAWAN TERSAYANG

Saturday, 27 April 2013

Daging Goreng Asam...


Haaa ni nak tayang lauk ntah bila..
Memang dah lama dah ni..
Actually pestime aku makan kat umh member..
Tanya dia ni daging masak apa..
Dia ckp masak asam...
So mintk la resepi....
Sekarang dah jadi peberet En Hubby aku..
Dia suka sangat meratah daging ni...
Mau tudung saji tu dok bukak tutup la jawabnya...
Ni aku tayang resepi kat bawah..

Bahan-bahan :

Daging

Asam jawa
3 biji bawah merah
2 biji bawah putih
2 biji cili merah
Garam dan gula secukup rasa
1 sk kunyit
Kicap


Cara-cara :

1. Tumis bawang besaq n bawang puteh...
2. Agak nmpk layu..buh daging yg dah dipotong...pastu buh kunyit...
3. Pastu buh air asam jawa yg dah dibancuh..then tmbah air...dan rebus sehingga daging lembut...
4. Bila air dah kering..if nak ada kuah ckit bleh adjust air bolehlah masukkan garam dan gula secukup rasa.
5. Akhir sekali masukkan lebihan bawang merah dan putih diikuti sedikit kicap..Biar seketika..
6. Angkat dan hidang.



4 comments:

  1. Wah! Daging goreng asam pulak... nyum nyummmm!

    ReplyDelete
    Replies
    1. ni jer mampu masak..nk advance2 tak reti..hihi

      Delete
  2. sedap ni.dah lama tak makan daging :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. lama tak makan daging!! pantang ker? hihi

      Delete