KAWAN-KAWAN TERSAYANG

Monday 2 April 2012

Udang Lemak Cili Padi

Salam semua...
Aduhaiiii baru sempat nak masukkan n3 utk ari ni...
Penat betull...balik keja terus masak..
Basuh baju 4round...
Lipat baju lagi...Baju plk tinggi mengalahkan KLCC dh...
Memandangkan mata aku pun dah tak larat nak angkat dh...
Macam biasa la tambah ngn penat cmpur lak kekenyangan...
Jadi bantal ngn tilam jer la yang aku nampak..
Selamat menjamu mata la yer..


Resepi ni aku ambik kat umah Ayu Singapore..
Ayu mintk tepek resepi kat sini yer..
Tapi ada la bahan-bahan aku tak letak sebabnya xde stok...
Tapi tetap enak jer masuk kat tekak aku ngn En Hubby..


Sumber : Ayu Singapore

Bahan:-
2kg udang galah-dibuang muncung, misai & 'otak'- aku pakai udang biasa jer...
*20 biji cili padi-ikut kepedasan masing2
*11/2 inci kunyit hidup
*8 ulas bawang merah or 1 bawang besar
*(bahan dikisar atau tumbuk)

1-2 cili merah dibelah 2 aje
1 biji tomato dibelah 4
4-5 batang kacang panjang dipatah2kan 1inci panjang
2 batang serai dititik
1 kotak santan(200ml) +air
2 keping asam keping
1 daun kunyit disiat2
garam, & serbuk perasa or gula

Cara:-
Panaskan air didalam periuk dan masukkan bahan kisar,udang dan serai. Kacau rata.
Masukkan santan + air dan masak dengan api yang sederhana. Kacau perlahan sambil mereneh masakan. Apabila mendidih masukkan kacang panjang, daun kunyit, asam keping, cili belah dan tomato, serta garam dan serbuk perasa secukup rasa. Biarkan sebentar, agak2 dah masak matikan api. Siap untuk hidangan..




Si kecik nak tumpang glamour ckit...

No comments:

Post a Comment