KAWAN-KAWAN TERSAYANG

Monday, 23 April 2012

Nasi Goreng Tomyam



Malam ni makan nasi goreng tomyam jer la yer...
Malas betul nak masak..
Penat ngn semalam tak cukup tido sebab si kecik tu kul3 pagi bangun taknak tido..
Nak jugak suh orang main ngan dia...Huhuhuh..
K la tgk la resepi kat bawah ni yer..

Sumber : HaSue

Bahan-bahan :

2 mangkuk nasi
6 ekor udang segar
200g daging ayam
4 biji bawang merah - di hiris
2 biji bawang putih - di ketuk
4 cili padi - dihiris
2 kiub pes tomyam maggi
kubis bunga - hiris kecik2
sawi - hiris 
1 batang serai - di hiris
3 helai daun limau purut - di racik

Cara- cara : 

1. Tumis bawang merah dan bawang putih sehingga naik bau.
2. Masukkan kiub tomyam dan sedikit air. Masukkan cili padi.
3. Masukkan ayam sehingga ayam masak.
4. Masukkan sayur-sayuran, serai dan daun limau purut.
5. Masukkan nasi dan gaul hingga rata. 

Selamat mencuba....



6 comments:

  1. slm kenal Adda...sedap tgk nasi goreng tomyam tu...QH dh penah buat jugak...resepinye lebih kurang sama aje...jom ke dapur QH pula...

    ReplyDelete
  2. Salam kenal...adda ni baru jer nk blaja bab2 masak ni..dulu2 xnk plk blaja..skrg baru gatal tgn nk pegang periuk kuali bagai..

    ReplyDelete
  3. salam Adda, akak pun selalu buat macam ni gak mmg sedap kalau time lapa dan panas mmg habisss ni tk sedo haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la..nasi goreng ni wat bila lapar sesangat pastu xtau nk masak apa..so nasi goreng la penyelesaiannya..haha..cepat, sedap n semua benda ada..

      Delete
  4. Replies
    1. mmg sedap..yang penting senang dan cepat di masak..kihkihkih..

      Delete