KAWAN-KAWAN TERSAYANG

Wednesday 4 April 2012

Jemput-Jemput Kentang


Salam...
Yang ni aku xtau la zaman bila punya ni...
Dok godek2 camera td terjumpa lak pic ni...
So, kira ni menu tertunggak la yer...
Ntah bila aku gentel xtau la...mmg lupa ingatan...
Dah la pgi td aku hilangkan kunci umh..
Ntah mana aku campak aku xtau la...
Nasib baik ada kunci spare 1...
Yang aku ingat lepas aku kunci pintu umah..
Masuk lift pegang lagi kunci..
Tapi bila masuk keta jer aku lupa mana aku letak...
Dah habis selongkar dalam keta still xjumpa2...
Aku rasa dah selamat jatuh kat mana2 dh...
uhuhuhuuhuh...


K la dah melalut ntah kemana ntah...
Tu pasal jemput-jemput aku jdi cam nak hangit tu...
Tuan umah banyak sangat membebel...
Jemput-jemput ni memang peberet aku la...
Kalau makan tu memang xpandang orang dh...
Ok lah layan resepi kat bawah yer..
Sumber : pmLuqman

  • 2 cawan tepung gandum (ikut suka mengikut berapa orang nak makan)
  • Air suam (jangan guna air panas, nanti jemput-jemput berminyak dan xsedap)
  • Sebiji telur - nak sedap bubuh lagi banyak
  • 1/2 sudu kecil garam
  • Beberapa batang daun bawang
  • 2 biji kentang yang dihiris dan dipotong kecil dan petak
  • 1/2 bawang besar dihiris halus
  • minyak untuk menggoreng
Cara-cara
  1. Mula – mula campurkan tepung dengan telur. 
  2. Kemudian campur dengan air. Air dicampur mengikut berapa banyak tepung yang diguna. Jangan terlalu cair yer..Kalau cair tambah tepung. 
  3. Campur semua bahan-bahan di atas dalam bancuhan tepung tadi. Garam dicampur ikut lidah masing-masing. Kalau saya suka masin sedikit.
  4. Panaskan minyak. Bila dah panas, kaup sikit-sikit campuran tadi dengan sudu atau tangan dan masukkan dalam minyak panas.
  5. Goreng sehingga kuning. dimakan
  6. Tus dari minyak. Sudah sedia untuk dimakan. Cecah dengan sos memang sedap

No comments:

Post a Comment