KAWAN-KAWAN TERSAYANG

Monday 8 October 2012

Kailan Goreng


Lama betul xkemas umh aku nih...
Berhabuk bersarang semua ada..
Aku nih dh la malas..lauk pauk plk xspecial sgt...
So drpd xde langsung tayang jer la kailan goreng nih..
Actually kailan ni byk betul kt umh aku nih..
Ntah mana adik ipar aku ni ambk xtau..
Memang umh aku pasni dok tayang kailan la..
Umah jiran pun dh byk aku sedekahkan..
Dia nak suh aku bertukar ijau agknya borong kailan byk2..
Lama-lama kalah Hulk nanti..

Bahan2:
  • kailan
  • 2 ulas bawang putih-ketuk 
  • 1/2 bawang besar - hiris
  • segengam ikan bilis
  • 1 sudu kecil lada sulah
  • belacan

Cara:
  1. Panaskan minyak dalam kuali.Tumis bawang putih hingga naik bau
  2. Masukkan bawang besar, gula, ikan bilis, belacan dan lada sulah.Kacau seketika.
  3. Masukkan kailan dan kacau goreng seketika sehingga masak tetapi jangan sampai layu.
  4. Padamkan api dan terus cedokkan ke dalam pinggan.


12 comments:

  1. sedap tu Adda...sayur fav QH n HB...nyum2

    ReplyDelete
    Replies
    1. sama la kt umh adda ni ..tp ada gk org yg xmakan kailan nih..ckp xsuker bau dia..puas dok hidu kailan ni ada bau x..hahahha...

      Delete
  2. Simple and we enjoy kai lan all the time. My next try will be your recipe.

    ReplyDelete
  3. Kailan guna ikan masin pun sedap kan kak.. nyum nyum.. dah lama tak tulis resepi ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la..nanti wat kailan ikan masin lak..mmg muntah la pasni tgk kailan jer..byk lgi stok kailan dlm icebox nih..

      Delete
  4. terasa rangupnya makan sayur kailan terutama batang mudanya tu... krup krap kurp krap!

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul kan K.Amie..adda pun suker tang batang dia tu..rangup...

      Delete
  5. antara sayur feveret ni adda..suami mmg hanya boleh makan sawi dan kailan je...jadi sayur ni je la yg selalu mieza dok beli..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeker..tp kailan ni mmg sedap..paling suker bila masak ikan masin..rasa cm kena jer rasa tu ngn masin2 ikan..

      Delete
  6. sedap ni kalau makan ngan tom yam seafood...berpeluh..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu..sinonim betul kailan ni ngn tomyam kan...aihhh teringin la plk nk hirup tomyam ari nih..

      Delete