KAWAN-KAWAN TERSAYANG

Sunday 28 October 2012

Ikan Masak Benggali



Waaa sakan yer beraya..
Aku gk sedih xdapat balik kampung..
Takde la nak makan daging banyak2...
So dok umah jer la aku terkulat2 laki bini...
Hari ni lauk ngahari aku..
Semua orang tayang daging..Aku jer dok tayang ikan bawal nih..
Huuhuuhuu..
Saya mintk copy kt sini yer Kak Noreen..

Sumber : Kak Noreen & Bro Rozzan

Bahan-bahan:1 ekor ikan kerisi/tenggiri
2 labu bawang besar - dihiris
air asam jawa secukupnya
3-4 cawan air
garam secukup rasa
serbuk perasa - optional jika suka
1 ikat daun ketumbar - dihiris
2 biji buah tomato - dibelah 2 atau 4
sayur bendi/terung secukupnya
minyak untuk menumis

Bahan2 kisar:
2 sudu besar cili kisar
1 labu bawang besar
3 ulas bawang putih
1 sudu besar lada hitam
1 sudu teh jintan halus
1 sudu teh serbuk kunyit

cara:

  • panaskan minyak di dalam periuk
  • tumiskan bawang besar hiris sehingga separuh layu
  • masukkan bahan2 kisar dan tumis lagi sehingga garing dan naik bau
  • bubuh sedikit air jika perlu lalu masukkan daun ketumbar
  • kacau dan biarkan sebentar lebih kurang 1-2 min
  • selepas itu masukkan air, ikan dan sayur bendi/terung
  • biarkan sebentar
  • kemudian barulah dimasukkan air asam jawa, serbuk perasa dan garam secukup rasa
  • akhir sekali masukkan buah tomato
  • kacau sebentar sebelum dipadamkan api
  • hidangkan dengan nasi putih dan lauk pauk yang lain

No comments:

Post a Comment