KAWAN-KAWAN TERSAYANG

Tuesday, 25 September 2012

Muffin Coklat


waaa jgn xcaya k hari ni aku tayang muffin...
Aku wat ckit jer dulu sbb nk cuba...
Kan xjadi kan membebel lak En Hubby tuh klu wat banyak2...
Sebenarnya xterfikir pun nk wat muffin nih..
Semalam lepas makan mintk ngn En Hubby nk main pesbuk jap...
Sekali dia ckp jap..jap...jap..game xleh stop nih..
Cakap kt dia xper la terus masuk dapur...Tgk resepi yg pernah salin tp xwat jadi la muffin..
Tapi yang heran nya nape xnaik membulat yer..
En Hubby igtkan bini dia merajuk sbb bunyi bising jer kt dapur..ahahahha...
Sekali dah siap suh dia test sedap x...
Sedap...kalau cmni merajuk la ari2...cehhhh...

Sumber : Chef Hanieliza

Bahan A [Kacau rata]  - semua aku guna setengah adunan..
1 cawan susu cair
1 cawan air
1 cawan butter cair
2 cawan gula perang

Bahan B [ayakkan] 
2 cawan tepung superfine- aku guna tepung gandum
1/2 cawan serbuk koko
1 s/k baking powder
1 s/k soda bikarbonat

Bahan C [kacau rata] 
1 biji telur ayam
1 s/k esen vanilla

Cara 
1. Panaskan kukusan
2. Kacau semua bahan A supaya sama rata.
3. Masukkan bahan B dan kacau lagi.
4. Masukkan bahan C dan kacau lagi supaya tidak bergentil.
5. Lapikkan papercup dalam acuan apam dan masukkan adunan.
6. Kukuskan selama 15 minit dengan api sederhana.
7. Sejukkan dan hiaskan dengan krim coklat 



16 comments:

  1. resepi yang senang..cepat siap dan cepat habis..hhe
    btw..tq singgah blog akak ya

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la senang jer..cepat pun cepat..tambah2 adda wat ckit jer...welcome..

      Delete
  2. Kalau masuk susu cair memang payah sket kek nak naik bulat thee... tapi nampak sedap tuh! Nak!
    My latest Entry :)
    JJCM: Kenny Roger's Roasters

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeker...baru tau..lainx cuba xpyh letak susu lak..dh hbis pun..lalalalla...

      Delete
  3. Replies
    1. bdk2 biasa la nmpak coklat mesti suker nya..

      Delete
  4. salam adda, akk xpernah lg try resepi ni, nmpk moist gitu....sedaaappp

    ReplyDelete
  5. Salam kenal adda,
    nampak moist..tapi kalau naik gembol lg akak suka...
    http://my-mintroom.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam kenal gk...tu la kita dok tggu dia nak gembol xnaik2..kan xpasal2 hangit lak..kena cuba lgi nih..

      Delete
  6. salam adda....
    tak kesah lah naik ke tak....!!!!janji habis di makan betul tak....????

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumussalam...betul2..langsung xmembazir..

      Delete
  7. Adda..QH suka mupin coklat tau..xkisah la cmne rupanya tu...jnji sedap...wah sgt lama dh xbuat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. selalu adda dok tgk jer kt umh org muffin coklat nih..skali wat sedapnya..patut la ramai dok giler wat muffin coklat nih..klu QH dh wat hulur2 la kt sini ckit..kihkih

      Delete
  8. klu wt muffin nie laju jew habis kan..bdk2 mmg suka..thnks sudi singgh dpur kecik akk:)..salam kenal...i follow tau..he hee

    ReplyDelete
    Replies
    1. jgn kan budak mak bdk pun kemain lagi berebut ngn bapak budak..kihkih

      Delete