KAWAN-KAWAN TERSAYANG

Monday, 30 July 2012

Dendeng...Ok ke tak ni?


Dendeng ni peberet aku kalau g kedai makan...
Kalau ada jer mesti la ambk..
En Hubby plk tnya bila lagi nak wat sendiri..
So hari ni aku cuba la godek2 kat MyR..
So jumpa la dendeng daging erna..berkenan la gk..
Tapi ada la aku ubah sana-sini ckit..
Tambah lak daun kunyit ngn limau purut yang dh kering kontang dalam icebox tu..
So kawan2...akak2 semua..nampak tu cm jdi ke x ek? Ok ke k.o ni?
Tapi En Hubby ckp rasa dia lain ckit..tp sedap la gk....
Aku buat ckit jer just nk cuba2...
Rupanya skali hadap jer habis...Waaa laku k....



Sumber : Erna MyR

Bahan-bahan

  •  daging
  • 1 biji tomato- di kisar
  • 2 sudu besar kicap
  • 1 sudu besar gula
  • 2 sudu besar jintan manis - dikisar
  • 1 sudu besar jintan putih- di kisar
  • 3 ulas bawang merah- dikisar
  • 2 ulas bawang putih- dikisar
  • 3 biji cili merah- dikisar
  • daun kunyit - dihiris 
  • daun limau purut- dihiris

Cara-cara

  1. Daging di hiris nipis dan digaul sedikit dengan bahan A. Perapkan sekejap.
  2. Goreng daging ini hingga garing. Ketepikan.
  3. Kemudian tumiskan lebihan bahan yang dikisar diikuti dengan daun kunyit ngn limau purut, masukkan garam, gula, kicap dan daging. Masak hingga kering.


12 comments:

  1. Dendeng.... saya pernah buat sekali je, pastu terus tak buat lagi. Haha.. Sebab resepi saya leceh sikit, daging nak kena rebus pastu ketuk one by one. Next time bleh cuba resepi ni plak. Thanks for sharing.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg pun...ni malas nk ketuk2..jdi hiris betul2 nipis..pastu goreng garing2..malas punya pasal..kihkih

      Delete
  2. salam,saya tak pernah lagi rasa dendeng daging tapi tengok rupa mcm sedap jer..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeker...dendeng ni sedap...adda pun nk cuba gk lagi guna resepi lain plk...

      Delete
  3. Lovely flavors and one I should try out.

    ReplyDelete
    Replies
    1. have to try...a little bit spicy..

      Delete
  4. tak pernah rs pun dendeng ni cmne..tgk mcm sedap je tu..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. adda pun pestime jer buat nih..rasa sedap gk...main ratah2 plk tu..

      Delete
  5. Assalam adda,
    wah sekali hadap dah habis ni pasti sedaplah kan..
    memang sesuai buat sahur nikan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wassalam...mmg sedap pun..pestime buat nih..sebab dok meratah jer tu yg xsempat sahur..tp kalau sahur mmg best la mkn nasi..

      Delete
  6. adda kita suka dendeng yg jenis sempoi tu...seddapnya ..ni kalau masak hati pun sedap...paru pun best..hehehhe

    ReplyDelete
    Replies
    1. adda pun suka paru...sedapnya kalau makan paru..tp tula xpandai nk masak paru..hhhehe

      Delete