KAWAN-KAWAN TERSAYANG

Saturday 24 March 2012

pengalaman melahirkan rusydi


As Salam semua....
Sibuk dok baca pengalaman org deliver baby...k skrg aku lak nk citer pengalaman aku...hehhe

17 Dec 2012
- g check up kt Hospital An-Nur Bangi dgn Dr Khamsiah Muda...Doc ni mmg baik la...1st time jumpa dia terus salam...friendly betul..Dia ckp Rusydi masa tu berat 2.8kg...berat gk ank aku ni...dia ckp nanti aku kena deliver awal sbb aku kn ada kencing manis awal2 prgnant ari tu...huhuuhuh..Skali laki aku ckp nk kuar sama berday ngn dia kot...Terus dia ckp xnk rancang berday sama ker? Aku tnya la boleh ker..Boleh jer dia jwb..pastu dia suh baring nk check jalan boleh x deliver 19 Dec 2012...Skali check dia ckp dh bukak 1cm..k 19 Dec warded....
- balik umh jer terus aku mentekedarah apa jer benda aku nk mkn...hambikkkk ko...yer la lepas ni nk pantang lgi...meleleh air liuq mak kan..

19 Dec 2012
10.00pg - pergi breakfast dlu kt kedai sebelah An-Nur tu..apa nama kedai ntah..aku rasa ada kena mengena ngan ikan kelisa gk...mkn xhenggat la aku masa tu...

11.00pg- dh bleh masuk ward dh...aku mintk single room..yer la senang laki aku nk temankan..dia kan xleh klu xtgk aku sehari...(padahal aku yg suh dia tggu)..hehehe..akhirnya aku dok kt Ward Rose...ada gk kena mengena ngn laki aku..Laki aku kan Rosmizi..Rose gk kan..hakhakhak...Nurse dtg suh aku tukar pakai uniform  n jap lagi dia dtg balik msukkan ubt..

11.30pg- Nurse dh masukkan ubt utk induce..aduyaiiiii sakitnya la...Kejang kaki2 aku tahan sakit...lepas tu elok jer aku landing..boring tgk tv aku tido..laki aku dh bantai tido dh..





3.00ptg- Bgun jer tido tekak aku dhaga la plk..suh la laki aku turun bawah beli air kelapa...Laki aku kuar jer nurse dtg..ckp nk check jalan lgi..Skali check dh 3cm..tnya aku sakit x...mmg aku xrasa pape pun..hehehe..so dia ckp prepare labour room n call husband...aku call jer la laki aku ckp canx beli air...hihiihih..terus nurse masukkan ubt berak...xsmpai 2min terus aku masuk toilet...



5.00ptg- Aku dh rasa dh kontraksi ckit2 tp bleh la tahan lgi...penat duduk aku bgun jalan...Dr Khamsiah dtg ckp nk check jalan..adehhhh baru 4cm...lama lgi la ni..aduyaiiii....Pastu dtg plk nurse bwk alat apekebenda ntah ckp nk check jntung bby...aduhhhh rimas betul aku pkai benda alah ni..td bleh gk jalan..skrg dh kena dok kt katil xleh bgun2 dh...Doc ckp kul8mlm plk dia dtg

8.00mlm- Sakitnya la..punya la lmbat lgi nk branak ni..Dr khamsiah dtg ckp nk pecahkan ketuban..mcm terkencing jer yer rasa air ketuban pecah ek..Doc ajar gk suh baca ayat LAILAHAILLAANTA SUBHANAKAINNI KUNTUMINALZHOLIMIN..ada tertulis dkt dinding labour room tu...dia ckp kt laki aku suh maafkan segala salah aku yg dia ada rasa kecik ati...Kurang ckit rasa sakit aku dgr doc tu ckp...Doc kuar jer aku tnya laki aku dh maafkan aku x jika aku ada wat salah..dia ckp papa dh maaf semua dh..sayu ati aku jap..

9.00mlm- Sakit yg xdpt ku tahan2 dh...tnya nurse ada ubt tahan sakit x? aku dh xtahan dh..Nurse ckp nk epidural x...Aku ckp la xnk...aku mmg xnk epidural pun..tnya dia ubt lain xde ker..dia ckp injection ada la..tp mmg sakit akan rasa gk..tp kita bleh la rehat jap..bagi injection sedas bleh la aku tido ckit...tp aku rasa peluh aku masa tu ada la dkt 5 baldi..( aku tipu la tu klu smpai 5bldi tu)..suh laki aku kuatkan aircond..dh paling maksimum dh..kesian laki aku kesejukkan..dh la kurus orgnya..hehhe..Smpai satu saat aku xtahan sakit bleh plk aku sound laki aku papa ni dh maafkan mama belum? ni apasal sakit xilang2 lgi ni?...wakakakka..klu ku igt masa tu nk tergelak pun ada...hahaha...Masa ni bukaan baru 6cm...lama lgi nk kena tggu..

20 Dec 2012

00.15pg- Masa ni aku mmg dh xtahan dh..sakit sgt..tp yg heran nya..setitik air mata pun xkuar..Doc check masa ni dh 9cm..dia ckp klu rasa nk teran, bleh teran..aku lak xtau cmne rasa nk teran...sia2 jer aku g class antenatal...tp bab yg pernafasan utk mengurangkan sakit tu berguna la gak...Dia suh aku teran dlm keadaan mengiring dlu...


1.00pg- Bukaan dh 10cm...semua org dok wat persiapan dh..Kaki aku diorg dh lock kan dh...Doc dh suh push dh...hubby aku lgi suh push..Masa tu aku rasa mcm kt ngah padang..mcm org bagi sorakan acara lari 100m...kahkahakh..aku teran2..xdpt...brapa kali aku teran..degil gk Rusydi nk xnk kuar..Aku mmg dh xde tenaga dh ckp kt laki aku..

1.10pg- Akhirnya dgn bantuan vaccum keluar jgk Rusydi..Aku sempat dgr Dr Khamsiah ucap Assalamualaikum...dan masa Rusydi di letakkan kt dada aku, aku dh rasa berpinar2..smbil dgr doc ckp dia nk inject paha...Akhirnya aku pengsan jap sbb bleeding ckit..

3.00pg- Tersedar n tnya Rusydi mana..Nurse ckp nanti dia bwk..n tnya aku nk tido kt labour room or masuk bilik..aku pilih masuk bilik kesian laki aku nk tido mana klu aku tido situ..n diorg bwk kan Rusydi..n bgtau kesian bby lama tggu nk isap susu..1st bgi nenen Rusydi dh pandai isap...xtau nk ckp apa masa tu..berlinang air mata aku tgk si kecik ni...















No comments:

Post a Comment