KAWAN-KAWAN TERSAYANG

Tuesday 17 September 2013

Nasi Lemak Sambal Sotong Simple Giler....


Nasi lemak ni aku wat masa breakfast pgi tadi lagi...
Malam baru nak masuk en3...
Bukan apa aku skrg bila siang jer memang aku tak tahan nak ngadap laptop ni...
Pening giler...Asal baring jer mula la mata nak lelap...
Laki aku pun perasan...
Nasib baik xcakap aper..dia cuma cakap pembawakan budak kot...Hhuuhuh..
Memang tak terfikir pun nak masak nasi lemak...
Last2 bangun jer pgi tadi terasa kat anak tekak nk makan nasi lemak...
Santan mmg aku selalu ada stok...simpan kat peti bhagian sejuk beku tahan lama ckit...
Tapi ulam2 semua mmg takde la...
Simple jer....Ikan bilis pun goreng kosong jer..
Takde tambah kacang2..sebab kitaorg laki bini mmg tak makan kcng dalam nasi lemak..
Kalau lepak2 makan kacang tu bleh plk...
Pelik kan..hahaha
So nampak la nasi lemak aku yang tak menarik tu...
Kat sini aku juz tepek resepi sambal sotong jer...
Nasi lemak semua orang dah pandai kan...

Bahan-bahan

  • 8 ekor sotong
  • 1 cawan cili kisar
  • sedikit jus asam jawa
  • 1 sudu besar gula.
  • sedikit minyak masak
  • 1 biji bawang besar di hiris halus
  • garam secukupnya
  • 5 biji bawang merah - dikisar
  • 3 ulas bawang putih - dikisar
  • 1 biji bawang besar - dikisar
  • sedikit belacan - dikisar
Cara-cara

1. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar hingga garing.
2. Masukkan cili kisar dan masak dengan api sederhana sehingga naik minyak.
3. Masukkan sotong, dan air asam jawa dan kacau lagi hingga sebati.
4. Biarkan seketika baru dimasukkan garam dan gula pastu masak hingga pekat.
5. Bila telah pekat baru di padam api dan bolehlah di hidang bersama nasi lemak.


No comments:

Post a Comment