KAWAN-KAWAN TERSAYANG

Sunday 15 September 2013

Nasi Goreng Sambal Ikan Bilis Rangup Berpetai....



Satu hari ni memang tak larat jer nak bangun...
Nasib baik la papa dia ada layan Rusydi..
Kesian kt Rusydi mama tak layan...
Tadi en somi dh masak nasi kemudian nk turun beli lauk jer kt kedai...
Kesian la plk kt dia..
Last2 cakap kt dia mama goreng nasi jer la...
Lagipun tekak aku skrang kurang selera nak makan makanan kedai...
So memang simple giler aku goreng nasi...
Juz guna sambal ikan bilis rangup yg dalam botol tu sebagai perencah..
Lepas tu sayur memang takde kt umh...
Ada jer petai yg en somi makan ngn budu tempoyak...
Aku hiris halus2 masuk dalam nasi goreng...
Ok la aku letak la jugak resepi cincai macai aku ni...

Bahan-bahan :

2cwn nasi -  seeloknya nasi yg lebih semalaman
2biji bawang merah- dimayang 
1biji bawang putih - dimayang
1s/b sambal ikan bilis rangup
5biji petai- dihiris
Garam & perasa secukupnya

Cara-cara :

1. Tumiskan bawang merah dan bawang putih sehingga naik bau.
2. Kemudian masukkan sambal dan diikuti plak petai. Kacau seketika.
3. Masukkan nasi dan gaul sehingga sebati. Masukkan garam & perasa secukupnya. Kacau seketika.
4. Angkat dan boleh hidang la...


Jenis yang cmni la aku guna..

2 comments:

  1. ni memang sempoi masak hihi.. apapun layan gak kan .. dah perut lapar :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg bila perut lapar mmg cari benda yg cepat jer..hihih

      Delete