KAWAN-KAWAN TERSAYANG

Friday 20 September 2013

Kari Kepala Ikan Siakap...


Ikan siakap ni mmber en somi yg bagi..
Diorang pergi mancing ramai2 kt mana ntah aku lupa..
Tapi en somi aku ni mmg xpergi la..sebab dia bukan minat pun mancing2 ni...
Aku plk mmg teringin giler nak mancing kt kelong...
Tapi apakan daya laki ku xminat....
Balik kampung mancing blakang umh jer la...huhuhu...
Ikan ni diorang dpt dlm 8ekor..
Bagi la kitaorg dlm 2ekor..
Bahagian lain mmg aku dh selamat dh masak..
Tapi tang kepala en somi request buat kari @ asam pedas..
Jadi aku buat kari jer la..

Bahan2nya:
 2 kepala ikan Siakap
 7-8 biji kacang bendi 
 1 biji terung
 1 sudu teh jintan manis
 5 sudu makan serbuk kari
 1 sudu makan serbuk cili
 6 biji bawang merah*
 2 ulas bawang putih*
 2cm halia ditumbuk halus
 1cm lengkuas ditumbuk halus
 1 sudu teh asam jawa tanpa biji adabi
 3-4 cwn air
 garam secukup rasa
 200ml santan
 Cili merah & hijau dibelah dua

 

Cara menyediakan
Ikan dicuci bersih. Panaskan sedikit minyak tumiskan bawang merah..bawang putih..halia..langkuas.. jintan manis sehingga wangi. 
Masukkan terung dan digaul rata .Kemudian masukkan rempah kari yg telah dicampur sedikit air dan pes asam jawa dan digaul sebati. 
Masukkan secawan air..Biar mendidih & bahan2 tadi agak lembut.. 
Masukkan pula santan..kacau sebati, lepas tu barulah masukkan ikan dan dikacau rata. 
Apabila merenih tambahkan air lagi kacau dan biarkan sehingga mendidih, kemudian masukkan kacang bendi, cili merah & hijau
Rasakan dgn sedikit garam dan tutupkan apinya bila masak. Hidangkan ketika masih panas... 


No comments:

Post a Comment