KAWAN-KAWAN TERSAYANG

Saturday 18 May 2013

Daging Masak Sos Lada Hitam....


Hari ni En Hubby plak masak..aku tak larat lagi nak berdiri lama2..
Daging masak lada hitam ni salah satu menu aku masa pantang RUsydi dulu..
Sebab aku pantang papa Rusydi yang jaga..
So dalam pantang dia la tukang masak aku..
Masa pantang tu sedap bila makan lauk ni ngn nasi panas2...

 
Bahan-bahan:

300 gm daging - kalau dapat batang pinang lagi best
1 inci halia dihiris halus
3 ulas bawang putih dihiris halus
2 ulas bawang merah dihiris nipis
2 helai daun limau purut
1 sudu teh lada hitam ditumbuk halus
1 sudu besar sos tiram
3 sudu besar kicap manis
minyak untuk menumis
 
Cara membuatnya:

1. Perap daging bersama dengn lada hitam, sos tiram dan kicap seketika.
 
2. Panaskan minyak dalam kuali atau periuk. Tumis halia, daun limau purut, bawang merah dan bawang putih hingga wangi. Masukkan daging yang diperap tadi dan gaul seketika. Tambah sedikit air dan perlahankan api. Biarkan daging empuk.

3. Setelah empuk masukkan kicap dan sos tiram. Macam En Somi aku dia masukkan tepung jagung sedikit bagi pekat..Gaul rata dan bolehlah dimatikan api sebelum dihidang

2 comments:

  1. Salam adda
    Nnt leh tiru ne..time pntg kkdg x de menu yg mnarik..tq share

    ReplyDelete
    Replies
    1. wsalam k.zila...
      betul tu sebab kdg2 boring asyik telan haruan bakar jer...sekali makan cmni memang selera la makan...tp dalam pantang en somi bykkan lagi halia tu..letak halia muda dia suh gigit2 makan..huhhuuh...mengalahkan mak tiri kalau en somi jaga dlm pantang..hahah

      Delete