KAWAN-KAWAN TERSAYANG

Sunday, 30 December 2012

Kerabu Sotong Mangga



Tengok sotong ada 3-4 ekor..kecik2 plk tuh...
Nak goreng kan rasa cm ckit plk..
So kita jadikan kerabu cmpur ngn mangga...
Memang ada mangga ckit kt umh ni..Tapi mangga masak la plk..
Manis lak tuh...
Masak pun masak la..janji ari ni aku nk telan kerabu...
Sedap plk tu ratah-ratah...
Memang tak cukup...Macam nk buat lagi jer rasanya...

Sumber : BlogResipi


Bahan-bahan :

250 gram sotong, di rebus dan di tos dahulu
1 biji mangga muda, dicincang
1 biji cili, dihiris
5 biji cili api (kalau suke pedas boleh tambah), dihiris
3 ulas bawang merah, dihiris
1 labu bawang besar saiz sederhana, dihiris
segenggam daun ketumbar dihiris
sedikit daun bawang, dihiris
sos ikan
garam dan gula
perahan asam limau nipis

Cara-cara : 

Sediakan semua bahan, campurkan di dalam mangkuk besar.
Masukkan sos ikan, asam limau nipis, garam dan gula secukup rasa. Berhati-hati masukkan sos ikan sebab sos ni dah agak masin.
Sedia untuk dihidang. 



2 comments:

  1. Tak kisahlah mangga masak ke mangga muda, belasah je he he he heh! Sedap!

    ReplyDelete
    Replies
    1. tu la...sendiri nk makan kan K.Amie..

      Delete