KAWAN-KAWAN TERSAYANG

Friday, 5 September 2014

Yee Mee Berkuah...


Balik keja semalam sebab penat sgt...
Nak masak nasi lgi la malas sbb nk kena masak lauk lak..
Fikir2 nk masak maggi jer..
Tapi kesian plk kat Rusydi..
Takkan nk ikut mak dia jer..
Lastly tengok ada yee mee 2kpg..
Fikir2 buah berkuah jer la..
Papa dia nk pedas bleh makan ngn cili potong...
So semalam ni la dinner kami...

9 ulas bawang putih ( ketuk atau hiris)
2-3 inci halia ( hiris nipis)
sedikit dada ayam
sos tiram
kicap pekat dan kicap cair
serbuk lada hitam
sesudu kecil minyak bijan
4-5 cawan air (ikut suka pun boleh)
3-4 sudu besar tepung jagung untuk pemekat ( harus di bancuh dengan air)
sayur sawi
karot
fishball
fishcake
yee mee 

Cara:
tumis bawang putih dan halia hingga kekuningan
masukkan air, dan ayam..biarkan seketika hingga ayam masak.. 
masukkan semua perasa (kicap, sos tiram,lada hitam)
masukkan minyak bijan
tutup seketika..
masukkan sawi, karot, fishball dan fishcake.
masukkan cecair tepung jagung untuk memekatkan kuah..
bila rasa dah ok... boleh masukkan yee mee 1min dan boleh diangkat...



8 comments:

  1. huwaaa...nampak sgt menyelerakan la..

    ReplyDelete
    Replies
    1. perut dah lapar semua nmpak selera...hihi

      Delete
  2. Naseb pandai mencipta resepi ape yang hader hehe.. Nampak sodap gak tuh! Kita tau yee mee masak claypot aje itupun order je kat kedai. Masaknye tak reti! Ahaks! JOM SINGGAH: USED ITEM FOR SALE!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihihi..bila dh pening fikir naK masak apa..mmg mcm2 la dapat ideanya..

      Delete
  3. bestnyaa..kt suka mkn yee mee dr mee kuning..mmg slalu simpan kat umah.. mkn dgn tom yam pon sodapp ^__^

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul2..sbb kdg2 mee kuning tu ada yg pahit...tomyam belum cuba..nanti kita bikin ngn tomyam plk..

      Delete
  4. kmaz pun suka klu yg jenis cepat dimasak ni...

    ReplyDelete
    Replies
    1. klu kmaz punya mesti lagi sedap....hihih

      Delete