KAWAN-KAWAN TERSAYANG

Thursday 27 November 2014

Pengalaman Bersalin Anak KEDUA...

 Budak kecik ni dh nk berjalan baru nk tepek citer yer...
Maklumlah susah woo nk wat karangan nihh...
oklah bermulalah cerita kelahiran budaK tecik nih...

7 April 2014
11.00 p.m : Ngah tidokan ank aku yg sulung. Elok je bgun celepop turun air...blur jap sbb masa anak sulung doc yg pecahkan kat hosp. Terus pggil en somi...ku fikir aku ni kencing ke apa ek..Dia plk terus wat muka panik...Aku ckp relax aku xsakit lgi...
8 April 2014
4.00 a.m : So decided nak g Hosp Serdang..Sebab konon nak mencuba la gomen hosp lak,..Ada org ckp xcuba xtau...Actually aku check up kt Hosp An-Nur Bangi..Yg sulung dulu bersalin kt An-Nur..Masa ni xla sakit pun..Dah daftar semua..aku kena byr lak RM20 sbb xde buku pink tuh..hihihi...Tp Serdang okey jer terima..Alhamdulillah staf kt depan tu ok..ramah...Rusydi lak ku tggal umh member..TQSM Nurul coz tolong jagakan Rusydi sepanjang kita kt hosp.


 5.00 a.m : Dah siap semua check jalan baru 2cm..Okeyla..tp masa ni laki xleh masuk teman..aku kuar jerla lepak ngn laki aku kt luar..sebab bukan sakit pun..lagipun katil pun xde lgi...masih still kt bwh lagi la aku...aku lupa lak tmpat kt bwh ni org pggil apa...hihiih..Kat bawah ni ada katil dlm 8bijik jer..tp xleh dok lama2..sbb nanti ada org plk nk check..so nurse suh dok kt sofa kt depan tv....Laki aku dh pelik sbb cmne bleh jdi gitu..Aku ckp maybe org ramai kot...Dia dh wat muka xpuas ati..hihi



9.00 a.m : Masa ni dh sakit gk...Menarik2 pggang aku.,,Nurse check dh 4cm...aku tnya wad xde lgi ker..Dia ckp xde lgi...Ku ckp kat laki aku..dia ckp cmne la hosp ni...So dia dh start compare ngn An-Nur sudahh...Aku ckp xper aku leh thn lgi...Dok ulang alik la..ke luar kedalam...sbb xde katil kan...Dok atas sofa jer...Pinggang aku ni dh memulas2 dh rasa..huhuuhuh

1.00 p.m : Contraction menjadi2...sekali lagi aku tnya nurse dh ada ktil kosong ker...Dia ckap xde lgi puan...masa tu aku rasa cm nak nangis...Nak jer aku suh transfer ke An-Nur...Dah rasa menyesal giler dh datang serdang nih..

4.00 p.m : Masa ni dh xtahan sgt...katil still xdpt lgi...Dah brapa lama air ketuban aku ni keluar...tp still xde pape..check jalan pun xlgi...lastly aku cuba rehat jp dan pergi baring kebetulan ada beberapa katil kat situ kan..lama gk la aku tertido then nurse dtg..."puan, naper tido kt sini...puan bleh tido kt sofa dpan tv yer" adoiii aku dh sakit pinggang ooodok kt sofa tuh dr pagi td lgi.....tensionngiler...

9.00 p.m : Masa ni aku dh menangis2 dh sbb still xdpt katil lgi....Terus kuar nangis2 mengadu kt en somi...En Somi terus g tnya nurse...nurse ckp wad penuh...Aku terus jer la ckp sy dh xtahan sgt nih...Asyik mengeras jer...Taknak check jalan ker? Nurse tu ckp sekejap lgi yer...Aku ckp jer la sy nk check skrg....Dh la aku ngh sakit nk bersalin cmpur ngn sakit hati lagi...Makin mendidih la...Sekali dh 7cm...hambikkk ko...Kelam kabut diorg cll LR....

10.00 p.m : Sampai jer kt LR...bleh plk aku dgr suara nurse tu ckp "Aihhhh xkan nk masuk LR dh...xnyempat2."..Aku rasa cm nk lempang jer...Patut la rmai yg complaint mulut2 nurse kt sini bleh tahan rupanya...memang aku rasa menyesal tak sudah....

9 April 2014
12.00 a.m : Bukaan dh sepenuhnya...So nurse suruh aku teran skrg...En somi aku lak tnya mana doc? Dengn mulut jahatnya " Abg igt kt sini semua doc nak layan bini abg jer ker? Org lain beranak luar nikah dlm toilet xde doc pun"....Aku rasa jam tu jgk aku rasa cm nk bangun sepak jer nurse tuh..Hellooo ko xbleh ckp elok2 ker...memang sakit hati giler aku rasa...

12.30 a.m : Akhirnya keluar jgk la budak kecik ni..Dengan brapa kali teran sbb aku punya ketuban dh kering..sgt susah nak keluarkan budak ni...Berat 2.75kg...Masa aku dok teran2 tuh bleh plk nurse 2org tu bercerita n mengumpat bgai...Dengan gelak x hingat nya..Dah macam aper...En Somi mmg dh buat muka hilang sabar dh...Aku ckp kt dia tggu kt luar jer la..takut dia naik hangin lak....N then tiba2 diorg ckap aku punya uri naik balik plk...Dah mcm apa ntah dok picit2 perut aku ni...Sakitnya Allah s.w.t sja yg tahu....

01.00 a.m : Akhirnya ambk masa selama 30min usaha nk kuarkan uri aku...mengalir air mata dibuatnya...Sesi menjahit plk...Ya Allah....kemain kasar lgi menjahitnya...Dia fikir aku ni anak patung.....

3.00 a.m : Akhirnya baru ku nmpak bayang doc dtg...dia dtg check jahitan ngn perut...Then dia plk ckp.."Eh, dlm perut awak ni ada lgi drah beku..Nurse tadi xkuarkan hbis ni...Ambk nafas yer saya nk korek balik".....menggelupur aku dh la baru kena jahit..Dia plk dok seluk2 buang darah kotor...Mmg dalam hati aku berbakul2 aku sumpah seranah nurse yg td..Memang sangat2 memeritkan aku....

Pengalaman org berbeza antara satu sama lain....Maybe aku punya luck tak elok ritu....Tapi klu diberi pilihan mmg aku takkan dah jejak kt serdang tuh...Huhuhu....
Memang boleh jimat bajet...tp apa guna kalau diri org buat cmtu....Tu belum masuk layanan dr wad lgi...Memang sakit bersalin ni sama2...tp layanan diorg utk kita berbeza compare gomen ngn swasta...So pengalaman ku ngn gomen mmg bikin aku trauma...

Jom Hilangkan Trauma ngn pic si abang lak yer....




3 comments:

  1. sy bersalin anak sulung kat hosp serdang.. alhamdulillah masa tu nurse smpi doc sume ok.. Nurse banyak tolong. mungkinlah nasib kurang baik sbb hati org ni bukan kite tau.

    ReplyDelete
  2. Assalam adda,
    ooh kat sana, nurse boleh sambut baby ya..
    then lepas tu dia orang yang jahit?...kalau kat sini..doc yang sambut dan jahit...
    nurse cuma at the initial part aje..kalau kita nak teran dia tak kasi kena tunggu doc datang baru teran...waduhh boleh bayangkan kesakitanya tu adda!!!!...
    shukurlah semuanya dah selamat... budak kecik tu pun comel aje tu...:)

    ReplyDelete
  3. hooo, dah macam drama baca, siap ada masa, memang terbaik perkongsian

    Jom kita makan Minyak Ikan

    ReplyDelete