KAWAN-KAWAN TERSAYANG

Saturday, 25 January 2014

Biskut Coklat Chip....


 Hari tu dah bikin biskut ni...
tp sebab aku bikin sikit jer xsmpai sehari licin balang...
So tadi bikin lgi...
Ikut resepi k.zana....
Tapi biskut ku kekurangan coklat chip....
Malas la plk nk g kedai semata2 nk g beli coklat chip jer...
Lantak la kan....
 

Kelapa kering pun aku tak letak...
Juz letak biji gajus jer...
Tengok k.zana punya biskut mcm lembik ckit...
Aku punya agak keras..ntah apa silap aku ntah....
Tapi bila dh dibakar rangup jer....
Rasa pun sedap...tak la manis mcm chipsmore tu.....

SUMBER : Kak Zana Fahmi 

 125 gm butter
150 gm gula perang
180 gm tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
1/4 sudu kecil soda bikabonat
1 biji telur
1/2 sudu kecil esen vanila
120 gm coklat chip - aku punya coklat chip kurang stok..huhuuh
60 gm gajus panggang (racik) 
 3 sudu makan kelapa kering- tak letak

 Cara:-
Pukul butter dan gula perang.
Masukkan telur dan esen vanila.
Masuk tepung gandum yang di ayak sama dengan baking powder dan soda.
Masukkan coklat chip dan gajus.
Jika doh lembik, masukkan dalam peti ais supaya senang di bentuk.
Sudukan adunan dalam loyang pembakar.
Bakar pada suhu 150C selama 25 - 30 minit.



2 comments:

  1. tengok biskut ni rasa nak makan aja

    ReplyDelete
  2. biskut ni memang sedap,lepas sekeping -sekeping masuk mulut!

    ReplyDelete