KAWAN-KAWAN TERSAYANG

Sunday 4 August 2013

Kek Marble Cheese....



Jangan pelik posa2 ni ntah tiba2 mood nk wat kek aku datang...
Resepi dah lama aku dok simpan..tapi semalam baru buat...
Lepas berbuka semalam..terus godek2 nak buat kek ni...
Bangun pagi2 ni baru merasa....
Fuhhh sedap weiiii....
Ni pun dah tggal separuh jer 3org dok makan...
Tu rusydi belum bangun lgi...
Tengok la esok...konpem esok jgk licin ni....
Rusydi mmg suka kek yg ada cheese...
Tapi aku perasan dia lagi suka coklat...
Lagipun anak aku ni tak cerewet...
Semua benda dia sapu jer...
Senang aku cmni....
 

SUMBER : Kak Nor @ Secubit Garam & Umi Feeza MyR

Bahan A
185gm butter
1/4 cwn serbuk koko
1/2 cwn gula halus
1 cwn tepung naik sendiri
2 biji telur

k.nor tambah 1/3 cawan susu fresh sbb adunan agak pekat ~
( dgn menambah susu ni, kek kita lebih moist) 

Bahan B
250gm cream cheese
1/2 cwn gula halus
1/4 cwn fresh milk
1 biji telur
1 sudu teh esen vanila

Cairkan butter,masukkan serbuk koko dan kacau sebati. Biarkan sejuk.
Pukul gula dengan bancuhan butter dan masukkan telur sebiji demi sebiji. Bila sebati, masukkan tepung (dan selang selikan dgn susu fresh - yg ni k.nor tambah) dan gaulkan. Ketepikan dulu.
Dalam bekas lain, pukul cheese ngan gula dan esen hingga sebati. Then masukkan telur dan fresh milk, sebatikan.
Tuangkan adunan koko berselang seli ngan adunan cheese ke dalam acuan yg telah dilengser ngan butter. Kemudian lorekkan ngan lidi untuk hasilkan marble.
Bakar hingga masak. Biarkan kek semalaman dahulu baru potong.

No comments:

Post a Comment