KAWAN-KAWAN TERSAYANG

Monday 8 June 2015

Mini Muffin Strawberry....



Semalam surau kt umh bbysitter bdk2 nih ada wat kenduri ckit...
So bbystter dia suh aku wat mini muffin strawberi nih...
Pestime aku wat byk2 nih...
Nak patah pinggang aku wat muffin yg cenonet nih...
\Tapi makannya seketul masuk mulut , kunyah2 terus telan...
resepi aku ambk kt umh CMG...
jem tu aku letak dlm muffin tuh..
tak rajin plk buat mcm CM tuh..
 oklah resepi kat bawah ni yer...

SUMBER : CMG

BAHAN-BAHANNYA :-)
250 g mentega
3 biji telur gred A
1 1/2 cawan tepung naik sendiri (self-raising flour)
3/4 cawan gula halus
1/2 cawan susu segar (mat guna susu cair)
1/2 camca besar esen vanilla
Kepingan badam*
Strawberry jem*(*optional)

CARA MEMBUATNYA :-)
Panaskan oven pada suhu 180C. Atur paper cup dalam tin muffin atau gunakan muffin cup jenis keras. Putar mentega dengan gula hingga putih, masukkan telur satu persatu sambil terus memutar hingga kembang.
Perlahankan speed, masukkan tepung berselang seli dengan susu, hingga habis. Masukkan esen vanilla dan kacau rata. Sudukan 3/4 penuh dalam paper cup atau muffin cup tadi. Tabur badam dan bakar 25 minit atau hingga kuning keemasan.

UNTUK STRAWBERRY MUFFIN :- Sudukan 1/2 camca teh strawberry jem (kalau dapat jem yang kurang gula), taburkan badan keping dan bakar hingga masak. Sejukkan atas jaringan sepenuhnya sebelum dihidang....


No comments:

Post a Comment