KAWAN-KAWAN TERSAYANG

Thursday 28 November 2013

Muffin Pisang......


Dah siap dah me'mapin'kan pisang pg ni...
Actually ada la pisang dh 2ari xberusik,...
So menjadi la mapin nya...
Pisang ni memang peberet Rusydi...
Bangun pagi dia boleh hbiskan 3biji pisang...
Lepas tu kemain la dok membuangnya...
Bila dah siap mapin ni...dh 2ketul masuk perutnya.....
Resepi ni aku ambk dr K.Nonie...
K.Nonie guna pisang tanduk....
Aku guna pisang biasa jer..erkkk sebenarnya tak tau pisang nama apa...hihiihih
Sukatan gula pun aku kurangkan sbb mengikut kata K.Nonie resepi ni manis...
So aku kurangkan la gula sbb nak bagi Rusydi makan....
Budak2 tak elok makan manis sangat....
Bukan budak jer...orang dewasa pun....

SUMBER : Nonie Supian

Bahan-bahan
3 cawan pisang tanduk yang telah dihaluskan + secubit garam
1 cawan gula halus
1/4 cawan air gula hangus
1 1/2 cawan marjerin
3 biji telur (saya guna gred A)
4 1/2 cawan tepung gandum + 3 sudu teh serbuk penaik
1 sudu teh esen vanila
coklat rice untuk hiasan

papercup untuk muffin

Cara-cara membuatnya
Campur gula dengan marjerin, pukul sampai kembang. Masukkan telur sebiji-sebiji dikuti dengan pisang dan esen vanila. Kemudian masukkan tepung diselang seli dengan air gula hangus. Kaup balikkan hingga rata. Masukkan ke dalam acuan muffin (paper cup)3/4 penuh. Tabur coklat rice dan bakar dengan suhu 180 darjah C, selama 25-30 minit atau hingga masak. 


No comments:

Post a Comment