KAWAN-KAWAN TERSAYANG

Sunday 24 February 2013

Nasi Goreng Belacan


Semalam dok tayang nasi goreng..
Hari ni pun nasi goreng jugak..
Actually nk habiskan sambal belacan yang ada dalam peti ais..
Campak2 jadi la nasi goreng belacan
Sebab yang ni jer aku sempat buat sebelum nk pergi buat driving test..
Actually aku baru buat ujian berkomputer..
Alhamdulillah nasib baik lulus...
Orang semua dah terror bawak keta..
Aku plk baru nk buat lesen..kihkihkih..

Bahan-bahan:
  • 2 cawan nasi sejuk
  • 2 sudu besar sambal belacan
  • 1 cawan ikan bilis-goreng garing dan ketepikan
  • 3 ulas bawang merah-tumbuk
  • 2 ulas bawang putih-tumbuk
  • 1 biji telur
  • 1 biji fishcake
  • Garam dan gula secukup rasa
  • Sedikit minyak untuk menumis
Caracara:
  • Panaskan minyak,tumis bawang yg telah ditumbuk hingga garing.Masukkan sambal belacan,kacau sebentar hingga agak garing.
  • Masukkan nasi ,garam dan sedikit gula .Kemudian masukkan fishcake. 
  • Kemudian buat lubang ditengah2 dan pecahkan telur. Kacau2 dan biarkan sebati dengan nasi.
  • Masukkan ikan bilis goreng..Angkat dan hidangkan.

2 comments:

  1. As salam. Last week saya makan nasi goreng sambal belacan kt cafe pejabat saya. Ohh sedap sangat. Nasi digoreng dan diletak sambal belacan. Makan dgbtelur, keropok dan ayam goreng. Teringat smp hari ini

    ReplyDelete
    Replies
    1. kalau ada telur, keropok ngn ayam goreng memang bertambah sedap la..

      Delete