KAWAN-KAWAN TERSAYANG

Thursday 21 February 2013

Mashed Potato & Mushroom Gravy


Semalam pergi care4 cari barang2 rumah yang dah nyawa2 ikan nih..
Dok tolak-tolak troly cari barang basah..
En Hubby tiba2 nk beli daging kambing yg dh siap diperap tuh..
Aku tnya nk wat apa ngn daging kambing tu..
Dia ckp makan la..takkan nak wat main sembunyi2 plk..okeyyy..mmg menjadi lawak bodohnya pada aku..
Sentap aku gk!!!!Okey ko beli la..aku nk tgk apa kebenda dia nk wat..
Balik jer dari ambk aku ptg td dia ckp nk makan western..
Aku ckp jomla kita g makan kt kedai...
Dia cakap nak mama yang masak...
Memang nk terkeluar bijik mata aku rasanya dengar dia ckp cmtu...Bergegar telinga okeyyy...
Aku cakap jer la mana mama reti...Tak pernah pun wat western2 nih..
Dia cakap kawan mama kan ramai kt internet (maksud dia blog la tu) tnya la diorg..
Okeyyy la tp kalau tak sedap jangan banyak cekadakk..
So  habis la ku google resepi yang mana ada...
Memang cincai giler la..Sekali makan dia cakap mama buat dh sedap..
Tapi daging yang dia beli tu masin sangat..
Lepas ni daging tuh nk suh mama perap sendiri la plk..
Adehhhh camtu plak jadinya...Tapi apa pun bila masak sendiri ni mmg puas hati makan..
Maaf la yer makanan aku memang sempoi sangat..memang tak reti masak western..huhuuhuh..
Mashed potato ni aku wat macam nak bagi makan kat Rusydi..
So tak payah nak google resepi..kihkihkih

Mashed Potato

Bahan-bahan
2 biji kentang - direbus dan dilenyek
1 s/k garam
2 s/k mentega
1/2 cwn susu segar

Cara-cara
1. Panaskan mentega atas kuali..
2. Masukkan kentang yang sudah dilenyek..Gaul seketika
3. Kemudian masukkan susu segar diikuti dengan garam.

Mushroom Gravy

Bahan-bahan
2 biji bawang merah - potong dadu
8 biji cendawan butang * aku guna yg dlm tin tu
1 s/k tepung jagung
2 cawan air
1 batang sosej - dihiris
kicap
sos tiram
lada hitam
garam

Cara-cara
1. Masukkan sedikit minyak jagung tumiskan bawang merah.
2. Masukkan lada hitam yang dah ditumbuk, kicap, sos tiram dan gaul seketika.
3. Kemudian masukkan air diikuti cendawan butang dan sosej..Biarkan seketika sehingga mendidih..
4. Akhir sekali masukkan tepung jagung.





 

No comments:

Post a Comment