KAWAN-KAWAN TERSAYANG

Thursday, 19 January 2017

TB : Bithday Papa....Rusydi....MokSu Mimi....



Kelewatan pulak tepek gambar birthday en asben ngn rusydi...
Rusydi ngn papa dia konon2 nk share tarikh lahir,...
Tapi mama dia pulak lambat teran keluar rusydi....
dh keluar 12mlm...
Maksudnya dh ari esok...
Jadinya papa 19/12....Rusydi 20/12.....hihiihih

Untuk en asben....
Selamat hari lahir....
Semoga panjang umur dan dimurahkan rezeki....
Semoga menjadi ketua keluarga yang lebih baik....
Bukan tak baik....
Sekarang best....suopaya akan datang jadi the best....
The Best Father in the world...
Hahahah giler gempak ayat....


Untuk Rusydi....
Semoga panjang umur,...
Semoga menjadi anak yang soleh...
Menjadi abang yang baik pada adik....
Siyes rasa sekejap jer masa...
Sekarang rusydi dah 5thun...
Sekarang kat school dh 6yrs la kan....
Dah makin bijak...dah matang sikit....


Love u all...
Tak lupa adik Rizqi...
nanti adik Rizqi punya birthday mama bg kek jugak yer....




Rusydi ngn moksu mimi...
Moksu mimi punya berday pun 12 jgk....'
So korang share kek la kan....
Yang ni adik bongsu aku...
Dah 18tahun....
So maksudnya dah 18tahun arwah ma aku meningggal....
Dia meninggal lepasa lahirkan adik aku ni....
Al-Fatihah utk ma....


Sawi Putih Goreng...



Sayur sawi putih ni goreng simple jer...
Ni sesapa pun pandai...
Campak2 jer...

Bahan-bahannya:-

3 pokok sawi putih (bersihkan dan potong ikut suka)
10 ketul fishball
1 ketul fishcake
3 ulas bwang merah (hiris)
2 ulas bawang putih (hiris)
1 biji cili merah (hiris)
2 sudu besar minyak tuk menumis
1/2 cawan air
garam secukup rasa


Cara membuatnya:-

Panaskan minyak. Tumis bawang dan cili hiris hingga naik bau. Kemudian masukkan fishball dan fishcake. Kacau sebentar dan masukkan sayur tadi. Gaul rata. Letak sedikit air dan garam. Kacau lagi dan boleh la diangkat.

Wednesday, 18 January 2017

Taugeh Goreng Sempoi....



Taugeh goreng sempoi jer ni....
Main campak2 jer...
Tumis bwg merah ngn bwg putih yg dihiris...
Masuk tauhu goreng kejap...
Masuk taugeh ngn kucai...
gaul kejap2...
masuk garam @ perasa klu suka la...
dah siap kan...

Monday, 16 January 2017

Ketupat Sotong....



Hari minggu hari tu pergi pasar...
Nampak lak sotong kemain segar2..
So en asben terus beli...
then request nak makan ketupat sotong....

Bila fikir2 dah lama rasanya tak makan ketupat sotong...
Rasanya masa balik kampung time raya ritu jer...
Raya posa lak tuh....
Uisshhhh terliur weiii...

SUMBER : k,azie

Bahan bahan:
Beras pulut secukupnya - basuh dan rendam sekejap
8 ekor sotong - asingkan kepala dan badan
Santan
1 ketul gula melaka - potong kecil
1 sudu gula pasir
Secubit garam
Daun pandan


Cara cara:
Rendam beras pulut sekejap bersama santan dan sedikit garam. Tapi saya hanya rendam dengan air dan garam jer.

Masukkan beras pulut ke dalam sotong yang telah dibuang kepala dan dicuci bersih.

Masukkan kepala sotong ke dalam badannya dan tekankan sedikit. Kemudian dicucuk dengan lidi bagi mengemaskannya.

Susun dalam periuk bersama daun pandan. Tuangkan santan dan sedikit garam. Masak sehingga pulut masak, baru dimasukkan gula melaka. Masak sehingga agak pecah minyak.

Friday, 13 January 2017

TB : Jenjalan Krismas, The Parenthood at Sunway Putra Mall....




Pestime bawak bebudak ni g sini..
Ekceli pestime jgk aku ngn en asben sampai..
Kebetulan adik aku ada datang dr kampung,,,'
jadinya bawak jer la semua...





Aku ngn en asben tidak melepaskan peluang...
nampaknya mama ngn papa bebudak ni yang over...
Hihihihi....


Aku ngn adik dr kampung.,,..
Jangan di tanya beza akak ngn adik tu yer,,,'hahahha....



mama tumpang gedik lagi....




Adik kemain stylo kan...
Ala ala model gitu...









Ayam Kurma...



Ayam kurma ni memang peberet anak2...
Banyak la makan nasi kalau ada lauk cmni....
ok lah resepi kat bawah yer..

SUMBER : resepi bonda

Bahan-Bahan:

1 ekor ayam | dipotong kecil
3 sudu makan minyak sapi
60 gram bawang merah l dihiris
40 gram bawang putih l dihiris
3 biji bawang besar l dihiris
5 biji kentang dipotong 4
2.5cm kulit kayu manis
6 biji buah pelaga
6 sudu makan serbuk kurma | campurkan dengan 125ml air
250gm santan pekat
7 biji cili hijau
1 ikat daun pudina
Garam secukup rasa

Cara Memasak:

1 Panaskan minyak masak di dalam periuk. Tumis bunga lawang, buah pelaga, kulit kayu manis dan bunga cengkih sehingga wangi.

2 Selepas itu masukkan serbuk kurma dan tumis lagi sehingga pecah minyak.

3 Kemudian masukkan ayam yang telah dipotong tadi. Gaul rata hingga sebati.

4 Masukkan santan, garam, ketang, hirisan bawang besar, cili hijau dan daun pudina. Kacau sebati dan biarkan mendidih sehingga masak.

5 Angkat dan sedia dihidangkan.

Thursday, 12 January 2017

Briyani Masala...



Kemain tuan umah 2-3ari ni rajin kan...
Semalam nasi lemak...
hari ni biryani masala pulak...
Aku ikut resepi kt Sue Kitchen ni..
Tapi ada gk beberapa brg aku skip...
Guna yg ada kt umah jer...
bila mood rajin ni kita dok dapur jer..
mood malas kita g kedai makan...hihihi

SUMBER  : Sue Kitchen

Bahan-bahan
2 cawan beras basmathi
(Rendam sekejap dalam 20 minit. Buang air dan tuangkan air panas mendidih dan tutup selama 15-20 minit dan toskan)

(A)
2 ketul paha ayam - cuci dan potong 2 atau 3. Toskan.
3 sdt serbuk briyani  masala
2 sdt garam masala
1/2 sdt serbuk cili
3 sdm sour cream atau buttermilk 
1 sdm minyak zaitun
1 sdt serbuk kunyit
1/2 cawan daun mint yang sudah dipotong halus
1/2 cawan daun ketumbar yang sudah dipotong halus
1 biji lemon - parut kulitnya
3 biji buah pelaga
1 kuntum bunga lawang
5 kuntum cengkih
1 batang kulit kayu manis
2 inci halia - kisar halus
1 biji sedang bawang besar + 1 biji kecil bawang bombay - kisar halus
Garam dan serbuk perasa secukup rasa
2 biji tomato - potong panjang
2 biji lobak merah - potong bulat 
1 sdm mango chutney

(B)
3-4 sdm minyak zaitun
1/2 biji bawang besar - potong panjang

(C)
Bawang goreng ikut suka
1/2 cawan kismis hitam
2-3 biji cili hijau

Cara
1) Satukan bahan (A) dan perap 2 jam dalam peti sejuk.
2) Tumis bahan (B) hingga kuning. Kemudian masukan bahan perapan tadi setengan bahagian. Tuang beras yang sudah di tos tadi dan tuang lagi lebihan bahan perapan. Tabur bahan (C) dan tutupkan periuk.
3) Kalau menggunakan periuk biasa, tutup periuk dengan aluminum foil dan masak mengguna api besar selama 10 minit (Seeloknya bawah periuk lapik dengan tudung tin supaya tidak hanggus) dan kecilkan api sehingga masak anggaran 30 minit.
4) Ketika memasak jangan buka tudung sehingga masak betul-betul. Bila dan masak bolehlah di carik sedikit supaya beras tidak patah.
5) Bolehlah di hidang bersama acar atau dhal mengikut selera masing-masing.


Wednesday, 11 January 2017

Nasi Lemak...



Nasi lemak pagi ni....
Rajin tuan umah pagi ni masak nasi lemak...
kalau tak jangan harap...
memang beli jela tepi jalan...hahaha...



Nasi lemak ni memang peberet anak- anak...
Sambal ni nampak jer merah cam pedas...
Tapi takde la pedas pun...
Kalau tak kesian pulak kat anak-anak...



Aku siap rajin buat peria goreng tepung ko...
Memang en asben suka meratah camtu....
Ok la tuh...ada jugak sayur kan....

SUMBER : Amie Kitchen

Bahan untuk nasi lemak:
4 cawan beras basmathi - cuci dan toskan
600ml santan (terpulang pekat atau cair - kalau pekat hasilnya sangat lemak)
3 cm halia (dihiris atau diketuk pun boleh)
3 biji bawang putih (dihiris atau diketuk pun boleh juga)
2 kuntum bunga lawang
5 cm kulit kayu manis
sehelai daun pandan (disiat-siat dan disimpul)
sedikit garam

Cara:
1. Didihkan air dalam periuk pengukus.
2. Didihkan santan bersama halia, bawang putih, bunga lawang, kayu manis dan daun pandan.
3. Masukkan beras dan sedikit garam. Kacau sekali - sekala sehingga beras kembang dan santan kering.
4. Masukkan dalam periuk pengukus.
5. Kukus 20-25 minit atau sehingga nasi benar-benar masak.

Bahan untuk sambal:
300 gram ikan bilis - bersihkan, cuci dan tos
1 batang serai - dititik
1 labu bawang besar - hiris kasar
1 sudu pati asam jawa (bancuh dengan sedikit air)
garam  dan gula secukup rasa
minyak

Bahan kisar:
20 biji cili kering
5 biji bawang putih
5 biji bawang merah
1.5 cm belacan

Cara:
1. Tumis bahan-bahan kisar hingga pecah minyak. 
2. Masukkan bancuhan pati asam jawa, garam dan gula. 
3. Masukkan ikan bilis  serta bawang besar dan masak dengan api perlahan sehingga kuahnya pekat.

Bahan-bahan lain:
telur dadar - potong ikut suka
7 biji telur rebus - belah 2
1 biji timun - hiris 
kacang gajus 


Monday, 9 January 2017

Peria Goreng Pedas....



Peria ni mmg peberet kitaorg laki bini....
Dapat peria ni ku main ratah jer...
Siyes sedap....
rasa pahit2 pedas....
Mabeles...

Bahan-bahan : 
1 biji peria di buang biji dan di hiris2 
2 sudu makan cili kisar 
1 biji bawang besar 
2 ulas bawang putih 
Udang
2 biji telur sedikit 
sos tiram 
sedikit garam 
sedikit kicap manis 

Cara penyediaan : 
1. Perap peria dengan garam hingga keluar airnya. Cuci bersih2 peria tadi hingga hilang masinnya. 
2. Tumis bawang, bawang putih, dan cili kisar. Masukkan udang dan kacau seketika. 
3. Masukkan peria tadi bersama sos tiram dan kicap manis. 
4. Tolak ketepi peria tadi pecahkan telur dan kacau2kan hingga rata. 
5. Bila peria layu sesuaikan rasanya bolehlah diangkat dan dihidangkan


Friday, 6 January 2017

Pulut Mangga....


Sangat2 teringin nak makan pulut mangga...
Hari tu g makan kat Suraya Kg Baru...
Kemain suka budak 2org ni...
So balik semalam singgah beli mangga...
Balik terus tanak pulut....
Waaa kemain Abg Rusydi makan pulut mangga ni...
Sampai licin pinggan....

SUMBER : resepi bonda

Bahan-Bahan: ( 3- 4 org makan )

2 cawan beras pulut – rendam 3 jam
1 1/2 cawan santan
1/4 sudu kecil garam
1 sudu kecil tepung jagung
2 helai daun pandan (disimpulkan)
3 sudu makan gula pasir
Mangga Harum Manis (Apa-apa jenis mangga pun boleh janji masak ranum)

Cara Memasak:

Masak Pulut –

1. Panaskan pengukus terlebih dahulu, kukus beras pulut hingga setengah masak.

2. Kemudian masukkan 1/2 cawan santan yang telah dicampur dengan garam serta daun pandan yang disimpul dan kukus pulut sehingga masak.

Kuah Santan –

1. Baki 1 cawan santan tadi dimasak bersama daun pandan, gula pasir.

2. Apabila agak mendidih masukkan tepung jagung yang dibancuh dengan sedikit air.Bila agak pekat tutup api.

3. Sendukkan pulut ke dalam mangkuk atau pinggan, tuang kuah santan dan hidangkan dengan hirisan mangga.

Tuesday, 3 January 2017

Sotong 3 Rasa....



Selamat Tahun Baru 2017...
Waaa ini pembukaan untuk 2017...
Tayangan sotong...hahahha...

Pestime masak sotong 3 rasa...
Suka betul 2 beradik tu makan seafood....
Memang citarasa papanya betul...
Oklah resepi kat bawah yer...


500 gm sotong sederhana besar- bersihkan, potong ikut citarasa
3 ulas bawang putih dihiris halus
1 labu bawang besar dicincang
5 biji cili api akar-dicincang ***ikut ketahanan pedas
4 tangkai cili merah dibuang biji dan dicincang
1 sudu makan cuka
3-5 sudu makan sos Thai
garam dan gula secukup rasa
minyak masak
sayuran seperti bunga kobis, kacang buncis dan jagung manis-ikut citarasa

Cara membuatnya:

1. Panaskan 5 sudu besar minyak dalam kuali. Goreng sebentar sotong untuk mengeluarkan airnya. Angkat dan ketepikan.
2. Gunakan minyak dan kuali yang sama, tumis bawang putih dan bawang besar hingga wangi.
3. Masukkan cili merah dan cili padi. Kacau sebentar.Masukkan sayuran dan sedikit air. Biarkan sayuran masak sedikit.
4. Masukkan cuka dan sos Thai. Masukkan sotong yang telah digoreng tadi. Perlahankan api dan gaul sebati. Masukkan garam dan gula secukup rasa. Sedia dihidang bersama nasi putih dan lauk-pauk lain.