KAWAN-KAWAN TERSAYANG

Wednesday, 30 September 2015

Mee Rebus..


Mee rebus plk rini....
simple2 jer rini sbb mood malas melanda...
Nak g keja malas...
Nak buat keja malas...
Asyik nk berhanginnnnn jer...
dari semalam sentap smpai rini...
mencii bila jdi kuli org nih...

Oklah menci2 pun..kita post resepi ek...

SUMBER : iresepi

Bahan-Bahan:

1 kg mee kuning, dicelur
250g taugeh, buang ekor dan celur
Limau kasturi
Bawang goreng
3 biji telur, direbus
1 tangkai daun sup, hiris halus
Cili merah, hiris nipis
Cili hijau, hiris nipis
3 ketul tauhu, digoreng dan hiris sederhana nipis

Bahan untuk kuah:
1 senduk minyak masak
500 g daging, hiris nipis
500 g keledek merah, anggaran 2 ketul kecil
2 sudu besar taucu
5 ulas bawang merah*
4 ulas bawang putih*
2 cm halia*
1 sudu besar udang kering yang direndam*
2 sudu besar serbuk kari daging
6 cawan air
1/2 cawan serbuk kacang tanah ( kacang tanah digoreng tanpa minyak dan kisar halus)
2 cm lengkuas, dititik
1 biji tomato, dipotong dadu
Garam dan gula secukup rasa
Cara Penyediaan:

Cara untuk memasak kuah:
Rebus keledek sehingga masak, dan lenyek halus.
Kisar halus bahan bertanda (*)
Panaskan minyak, tumis bahan kisar halus sampai wangi, kemudian masukkan rempah kari daging dan taucu. Masak hingga pecah minyak. Masukkan daging dan kacau sebati
Masukkan air dan keledek yang dilenyek tadi. Masak hingga mendidih.
Kemudian masukkan lengkuas, serbuk kacang dan tomato. Didhkan sehingga kuah menjadi pekat. Perasakan dengan gula dan garam secukupnya.
Cara untuk menghidang:
Masukkan sedikit mee yang telah dicelur ke dalam pinggan. Tuangkan kuah ke atas mee. Hiaskan dengan tauhu goreng, daun bawang, telur rebus, cili merah dan hijau dan taugeh. Perahkan dengan limau kasturi. Sedia untuk dimakan


Friday, 25 September 2015

Sambal Ikan Bilis Petai....


Inila yg dapat ditayang bila xbalik kg....
Org semua dok tayang daging korban...
Kita jgk dapat tayang ikan bilis ngn petai jer...
Org semua dok tayang rendang bagai...
Aku kat kl ni tayang smbal ni jer;...
makan ngn nasi lemak...huhuhu

SUMBER : Kak Azie

Bahan bahan:
1 mangkuk ikan bilis
Petai secukupnya
1 mangkuk cili kering - dikisar
3 biji bawang besar
1 labu bawang putih
Sedikit halia - optional
1/2 keping asam keping (boleh juga guna air asam jawa)
2-3 sudu besar gula
Garam

Cara cara:
Kisar semua bawang dan halia berserta cili. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar dengan api perlahan sehingga cili benar benar masak. 

Kemudian masukkan gula terlebih dahulu supaya sambal akan berwarna cantik kemerahan. 

Setelah itu, baru dimasukkan air, sedikit garam dan asam keping. Masukkan ikan bilis dan biarkan masak dengan api perlahan sehingga mencapai kepekatan sambal yang disukai. Boleh tambah air jika nampak sambal agak kekeringan.

Nota:


Sambal mesti ada rasa manis manis sedikit, barulah sedap.

Wednesday, 23 September 2015

Spaghetti Carbonara...



Tengok esok nak raya pun aku still tayang nih...
Sedih ooo...
Dah la x dapat cuti....x dapat balik kg....

Hari ni orang dok asah2 pisau ngn golok...
Aku still lagi dok depan laptop opis ni....

Bgun pgi2 td masak spaghetti ni kat anak2 n tapau opis...
Hari ni si bapak jga bdk2 sbb bapak dh cuti...
Hhuhuh...

Spaghetti simple jer..
main campak2 apa yg ada smbil ikut instruction kt tin....

Oklah bye...
Nak layan sedih lgi ni..huhu


Thursday, 17 September 2015

Tauhu Sumbat...



Minum petang ni...
Dikala hujan...
Hidang plk ngn teh o panas...
Fuhhh nikmatnya....

Nak buat cicah plk malas...
So cicah jer ngn sos cili thai...
hihihih



Tuesday, 15 September 2015

Monday, 7 September 2015

RAYA AIDILFITRI 2015



Dah lama habia raya baru nk upload gmbr raya....
Dah nak masuk raya lain plak....
Tapi ada aku kesahhh...
Nk jugak tayang gmbar raya kitaorg...

Ok kalau xtahan nengok pos gedik nih...
Cepat2 tutup yer..hihihi













Friday, 4 September 2015

Satu Petang Di Pantai Bukit Keluang...



Hari ni nak post gmbr gedik2 jer...
Ahaks....
Mmg bila balik kg jer konpem petang2 jer bawak anak2 dtg sini...
Bagi cuci mata...
Merasa angin yg best...
Main air...
Main pasir...
Fuhh bestnyer....








Thursday, 3 September 2015

JJCM : AHROY THAI LAGI....


Kalau nak makan kt sini mmg tomyam ni la aku suggest kn...
Peberet aku nih...
Tomyam dia...walawehhh sedap giler....
Memang licin la dibuatnya...




Telur dadar ni utk anak2 aku....
kemain besar lgi...hihiih



kangkung goreng belacan...
Selalunya kalau tomyam aku order kailan ikan masin...
Tapi kali ni tukar selera...
Sekali rupanya si Rusydi ni suka plk makan kangkung...
Siap ratah2 wei....




Ayam pandan....
Pun sedap jgk...
Yg ni pun aku gk yang lantak byk...
Giler betul klu mentekedarah,,


Ini tauhu apa ntah...
Untuk anak2 aku gk...
suka la diorg lembut...
Tapi xpedas tau...
Sweet sour gitu...

Oklah ni semua total RM84.++...
mmg berbaloi weii...
Memang kenyang giler,...
Aku smpai xbleh bangun....
Laki aku siap nk pggil kren angkt bini dia...
Hahahahha


Tuesday, 1 September 2015

Laksa Penang....



Sempena merdeka semalam...
Ku merajinkan diri...
Hasilnya laksa merdeka....hihihi....
Okey apa laksa merdeka...
Semua kaum pun suka makan laksa....
Kalau tengok kat bawah pokok petang2 ramai yg makan laksa...
Sambil2 tu hirup cendol mamak...
Fuhhhh terbaik....



Ini plak laksa kat umah....
Lantak la laksa ni smpai kenyang...
Berulang2 la makan...
okey la resepi kat bawah...

SUMBER : Azlita Masam Manis

Bahan-bahan Untuk Stock Ikan

10 ekor ikan kembung ~ boleh juga menggunakan ikan mata besar atau ikan sardin
5 keping asam keping
Air secukupnya untuk merebus ikan

Ikan di siang, buang perut dan insang kemudian cuci bersih.
Untuk menghilangkan hanyir ikan, sebaiknya gaulkan ikan dengan garam dan perahkan sedikit limau nipis, perap sebentar. Kemudian di cuci bersih. 
Selain ikan kembung anda boleh juga menggunakan ikan mata besar, ikan sardin, ikan tenggiri atau ikan tongkol

Ikan yang kita dah siang tadi, kita masukkan ke dalam periuk.
Tambahkan air secukupnya untuk merebus ikan.
Masukkan  juga asam keping
Kemudian rebus ikan hingga empuk. Bila dah empuk tunggu air rebusan sejuk, barulah keluarkan ikan dari periuk. Keluarkan juga asam keping.
Asam keping ni kita dah tak gunakan lagi, bolehlah di buang.
Asingkan isi ikan dari tulang dan kepala.
Isi ikan pula kita bahagi 2.
1 bahagian kita ramas-ramas kasar dan satu bahagian lagi kita kisar bersama air rebusan ikan.
Tulang pula kita masukkan dalam pengisar, masukkan juga air rebusan ikan dan kisar halus.
Boleh ulang kisar 2 kali untuk mendapatkan patinya.
Lepas kisar, kita tapis.
Masukkan semula air rebusan ikan, air tulang ikan dan juga air isi ikan yang kita dah kisar ke dalam periuk. 

Bahan untuk pes

20 tangkai cili kering ~ jika tak suka pedas boleh kurangkan.
10 ulas bawang merah
3 ulas bawang putih
1 keping belacan yang telah di bakar ~ belacan ni anggaran besar duit 50 sen

Semua bahan ini, di satukan di dalam pengisar dan kisar halus

Bahan Untuk Kuah Laksa

Air rebusan ikan
Air tulang ikan
Air isi ikan
Isi ikan yang di ramas kasar
Pes cili, bawang merah, bawang putih dan belacan yang telah di kisar
2 batang serai ~ di titik ( maaf tak ada di dalam gambar terlupa letak)
2 kuntum bunga kantan ~ di belah 2
7 keping asam keping
1 inc lengkuas ~ di hiris
1 mangkuk daun kesum 
1 sudu besar pes udang atau petis
1 batang empulur nenas ( isi nenas ni kita simpan untuk di racik halus)

Bahan dah pun siap!
Sekarang masanya untuk kita mulakan memasak. 

Perasakan garam gula dan asamnya secukup rasa.
Laksa ni kena ada rasa masam, masin dan manis, jika kurang rasanya boleh lah tambah kan asam, garam atau gula mengikut selera masing-masing.
Dah siap pun kuah laksa kita, mudah aje kan membuatnya.
Jom kita intai-intai pula apakah bahan yang akan kita gandingkan dengan kuah laksa kita ini

Bahan utamanya mestilah laksa beras
Jika menggunakan laksa beras kering, rendam laksa semalaman.
Kemudian di rebus hingga lembut, tambahkan sedikit garam semasa merebus laksa.
Bila dah lembut  angkat dan toskan, cuci atau bilas dengan air, kemudian toskan semula.

Bahan-bahan yang di makan bersama kuah laksa

1 kg laksa beras yang telah di rebus
1 pokok daun salad ~ di hiris
1 ikat daun pudina ~ di hiris
1 ikat daun selom ~ di hiris ( kalau tak ada pun tak apa)
1 batang timun ~ di hiris mancis
1 labu bawang besar ~ di hiris
1/2 biji nenas ~ di racik halus
telur rebus ~ di belah 4
Limau kasturi
1 kuntum ~ bunga kantan di hiris
1 batang cili merah ~ di hiris
cili padi secukupnya ~ di hiris halus